Kyskhetsbälte mot våldtäkt?

Ibland gör Aftonbladet mig rejält arg. Idag genom att rapportera om den nya "våldtäktstrosan", som sätts på med ett bälte i midjan och ett vid varje ben, och därmed ska göra det svårare att fullborda en våldtäkt. När jag bläddrar igenom Aftonbladet.se lite snabbt så ser jag direkt att det inte direkt är den första uppfinningen i raden "skydda kvinnor från våldtäkt genom att göra deras kläder svåra att ta av".

Och det känns bara som att vi är ett tiotal år tillbaka i tiden. Tonårstjejerna läser Fittstim och Ta betalt! och lär sig att de patriarkala könsmaktsstrukturerna förtrycker oss och att vi aldrig ska låta oss bli överkörda av en kille. Unga kvinnor åker fast och får betala dryga böter för skadegörelse efter att ha målat kläder på HMs julkampanj. I rättegångsprotokoll kan vi läsa att "hon hade kort kjol och stringtrosor", en provokation som legitimerar våldtäkt.

När lösningen som presenteras för att komma tillrätta med problemet våldtäkter är att stänga in kvinnor i kyskhetsbälten så känns det verkligen som att vi är tillbaka och stampar på ruta ett. Vi kan inte samtidigt kräva nolltolerans mot våldtäkter och normalisera dem så pass att tidningarna börjar marknadsföra skyddsknep. Om det är kvinnans ansvar att klä sig så att man omöjligt kan bryta sig in i hennes kläder vid ett våldtäktsförsök, vad signalerar inte då ett par röda stringtrosor? Att man är kåt och egentligen vill, oavsett vad man säger?

Det börjar bli dags att damma av sin gamla feministlitteratur i hyllan. Och att åter igen förklara som den självklarhet det är, att det spelar ingen roll om jag är naken och stupfull - du har ingen rätt att våldta mig i alla fall.
Det börjar bli dags att åter igen uppmärksamma kampanjer som Okej sex, som öppet diskuterar just vad som är okej och inte. Det börjar bli dags att se till att ord som "straffknulla" försvinner ur det svenska språket.

Och det börjar bli tid att alla kvinnor är med och är tydliga med, att vi har rätten till våran egen sexualitet. Vi ska inte stängas in i några kyskhetsbälten för att gardera oss från ovälkommet sex. Det ska vara en självklarhet att bara för att man är öppen för förslag, utmanande klädd eller flörtig, så är man inte allmän egendom. Det finns inte att någon provocerar fram en våldtäkt.

Kommentarer

Anonym sa…
Det finns absolut den som provocerar fram en våldtäkt, men då är det inte våldtäkt utan rollspel eller dylikt.

Varenda gång någon säger att man inte kan vara slampigt klädd för att då finns det en risk att riskera sexuella övergrepp, tänker jag mig att någon klätt sig typ såhär:
http://thumbs.tradera.com/435/77329435_1.jpg
Anonym sa…
Varför inte stänga in oss killar istället i såna bälten... Man kan få gå till ett visst institut 1 gång i månaden för en frisläppning och runkning/rengörning under noga övervakande former. Vill ett par ha sex så kan man också gå dit för att få mannen frisläppt för att få sex. Det skulle förhindra våldtäkt. Jag som kille skulle mer än gärna ha ett kyskhetsbälte på mig om det skulle göra så att ni Tjejer kände er säkrare. Dock är jag ingen våldtäktsman men ändå...
Tycker absolut att ni borde ta fram eran feministiska sida och bekämpa patriarkatet... Tror absolut det vore bättre med ett matriarkat.

//snubbe86
Anonym sa…
Håller verkligen med Snubbe86. Det är dags för oss killar att ta ansvar nu. Det finns fantastiskt fina och smidiga kyskhetsbälten för män. Varje kille borde ha ett, och nyckeln borde hans tjej, fru, sambo, mamma eller någon annan kvinna att lita på ta hand om. Säkert skulle riskerna minska - även om det inte borde behövas några särskilda åtgärder. Jag tycker också att ni skulle ta fram er feministiska sida och bekämpa patriarkatet.

//smygis

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.