Reklamfilm

Jag tycker att det är lite roligt hur pass mycket uppdrag i den riktiga världen man kan få på att man är lajvare och råkar ha ett par uppsättningar medeltidskläder i garderoben. Igår blev jag och kring femton andra lajvare från Stockholmsområdet utbussade till en slottsruin och en reklamfilmsinspelning för Telia. Vi fick leka medeltidsmarknad och vara lite snygga.

Till skillnad från förra gången jag var lajvare som var med som statist vid en filminspelning i egenskap av just lajvare, så har jag bara positiva saker att säga om produktionsbolaget Esteban. De försåg oss med mat och fika (kaffe och choklad är omnom), var trevliga, gjorde inte narr av oss utan såg till att vi hade det bra även när det var långa tagningar. Nej, jag får inte betalt för att skriva det här.

Förra gången jag var med ute i skogen och spelade in någonting där de ville ha folk som lekte lajvare var för TV4s flopp Labyrint, som de tydligen lade en hel del pengar på och som ärligt talat var ett skitprogram. De spelade in ett i slutändan ungefär fem minuter långt avsnitt med en massa lajvare. Vi blev rätt respektlöst bemötta och fick se vår hobby slaktas framför tevekamerorna. Det fanns inte en chans att påpeka att de inte förmedlade en trovärdig bild av lajvande. Jag tycker verkligen inte om när man blir klappad på huvudet, underbetald och sedd som någonting pittoreskt. Det har jag träffat bolag som gör med lajvare med jämna mellanrum. Jag hatar människor som tror att man är tacksam för att man får visa eller leka lajv inför dem så att man kan visa sin hobby. Och jag tycker definitivt illa om människor som tror att man är gratis bara för att man engagerar sig ideellt ibland.

Och eftersom det där tyvärr är min vanliga bild av hur eventbolag och andra som har med lajvare att göra utan att vet vad vi håller på med - så är jag positivt överraskad av Esteban, som spelade in en film med oss utan att visa på något av de där dragen. Fint av dem!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det