Sharing is caring

Min Sverok-kollega Nina gjorde mig i höstas uppmärksam på att Piratpartiet dragit igång en kampanj för att rekrytera fler blodgivare. Tycker man att det är bra att dela med sig när det kommer till kultur och digital information, så tycker man det rimligtvis när det handlar om livsnödvändiga kroppsvätskor också.
Kampanjen heter Sharing is Caring 4.5, och deras hemsida återfinns här.

För ett år sedan i mars var jag inne i blodbussen utanför Huddinge Gymnasium och tog prover för att bli blodgivare. Eftersom jag är allmänt ung och frisk med bra blodvärden så kändes det dumt att låta bli. Sedan har det varit diverse om och men med det där, mitt promiskuösa leverne har gett mig diverse karenstider att ta hänsyn till, men nu igår så fick jag äntligen lämna blod som planerat.

Blodcentralen har gått ut och rapporterat om akut blodbrist nu i veckan - det brukar de göra före långhelger - så det var rätt fullt på Södertappen vid Skanstull. Det är skönt att se, i alla fall, hur mycket folk som faktiskt lämnar blod. Personalen var trevlig och lugn, man fick svar på frågor, fika och en fin present efteråt. Så jag kände mig onekligen välkommen som blodgivare.

Det gjorde inte alls särskilt ont heller. Jag hatar att ta sprutor, och alla mina piercings är gjorda i samband med en viss ångest. Jag är alltså lite rädd för nålar. Men det kändes faktiskt knappt. När nålen väl satt (efter ungefär lika mycket smärta som när man klämmer en finne), så kändes det knappt. Så jag är imponerad.

Nu sitter jag här med ett litet, mycket hjältemodigt förtjänat sår i vänster armveck och två snygga vinglas och känner mig nöjd med mig själv. Veckans goda gärning är utförd!

Om du också känner för att lämna blod hittar du blodgivningsregler, var din närmaste blodgivningscentral finns och öppettiderna här.

Kommentarer

Tiikeri sa…
Det kluriga med att ge blod är lite reglerna. Jag skulle gärna ge men som ung, sexuellt aktiv singeltjej är det svårt att planera nya sexpartners, vilket gör att det ibland är klurigt att klara de tre månaderna utan ny sexpartner...
Anneli sa…
Jag förstår precis problemet. Det är trots allt ett drygt år sedan jag gjorde testerna. Sen har det varit sexpartners som satt stopp för blodgivning ett bra tag. ^^

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det