Begreppsförvirring

Idag lurkar jag runt på diverse bloggar och forum, och konstaterar att den där semantiken är en riktig otäcking.

Som snubben som tycker att det är konstigt att det tjatas så mycket om patriarkatet och könsmaktsstrukturerna, när ingen någonsin tjatar om heteroarkatet och sexualmaktsstrukturerna. Heteronormativitet någon?

Eller den fåniga hajpen kring att Teliapappan har börjat lajva. Det är ju helt uppenbart att det är typ medeltidsveckan han är på, och inget lajv. Jag tittar inte på TV, så jag har inte sett den här reklamfilmen tidigare. Men jag syns i en sekund ungefär i början, längst bort i bild, i svart mantel.

Ibland är det begreppet satir som inte förstås också. Som när Badlands hyena föreslår att man ska stoppa alla löjliga kortlivade partier som Piratpartiet, eftersom det mest är slöseri med träd att producera kampanjmaterial, och de ändå aldrig kommer göra någon skillnad. Och folk börjar kommentera och klaga om bristande demokrati.

Och andra gånger är det svårförståeliga begrepp som "ni skickade fakturan till mitt föräldrahem för två år sedan, och borde inte förvänta er att jag ska ha koll på den idag, är det verkligen omöjligt att skicka mig en ny?", som gör att kommunikationen mellan en själv och Stockholms stadsbibliotek inte riktigt flyter på som den ska.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det