En riktig kvinna

Jag funderar rätt mycket på begreppet "en riktig kvinna". Det verkar betyda två olika saker. Antingen är en riktig kvinna en feminin kvinna. Stora bröst, välsminkad, fyllig och sensuell. Eller så är en riktig kvinna en medelålders kvinna. Fött två barn, hängtuttar och lite magdaller, lite bristningar och andra skavanker. Det beror på vem man frågar, helt enkelt.
Fast idag har jag struntat i vilken definition på riktig kvinna man använder, och nöjt mig med att hoppas på att få ta med min syster ut i verkliga världen och visa henne några sådana.

Nu i dagarna är det skolavslutning och skolbal och fix och stök. Eftersom systern är 15, så har det givetvis varit fullt upp hemma, symaskin framme, fint siden och sömnad av en balklänning till det speciella tillfället. Och varenda gång systern har stått där framför spegeln och provat sitt lilla svarta fodral, så har jag och mamma sagt "vad snygg du är!", och hon har sagt "jag ser tjock ut!". Eftersom det finns en centimeters utrymme att andas eller äta på mellan magen och klänningstyget. Jag har aldrig riktigt förstått vidden av den här platt-som-en-pappersdocka-hetsen, men tydligen så är vissa 15-16-åringar nästan ohälsosamt feta. Som min syster eller Miley Cyrus.

Hanna Fahl skriver om sin rädsla för "tweens" i Svenska Dagbladet
, och jag är benägen att förstå den rädslan. Det är en sak med tonåringar, som så småningom vaknar till och blir arg, emo eller revolterar. Men innan de gör det så är ungar så galet formbara. Och såklart det är en lukrativ marknad att lära dem shoppa, dricka latte och hetsbanta.

Jag var alldeles för arg när jag var 15, för att förstå att det verkligen finns ungar som har en så snedvriden bild av hur verkligheten ser ut. Att kampanjer som Flicka, som visade upp all retush som kändisbilderna har gått igenom, faktiskt kanske hade en funktion. Nog för att folk förmodligen använde tipsen med motsatt funktion ("wow, man kan lägga highlights i urringningen för att få större bröst!"), men de visade åtminstånde på hur folk i verkligheten ser ut. Vi är inga pappersdockor.

Kommentarer

Hans Lundahl sa…
"nästan ohelsosamt feta"?

suck i qvadrat!

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.