Kårval 2009

Nu i veckan var det kårval på SU. Valet varade i dagarna fyra, och samtidigt som valurnorna öppnade (röstningen sköttes via webben), dränktes universitetsområdet i ett fyrverkeri av valaffischer. Till vår stora förvåning när vi dök upp på campus: det var ingen av mig och mina vänner som hade hört talas om att kårvalet skulle äga rum.

Men plötsligt dränktes vi i valaffischer. Många av dem så rysligt ogenomtänkta och allt annat än kommunikativa att man bara ville ta sig för pannan och skicka in hela kåren på institutionen för reklam och PR (jag tror att de heter så, som bor bredvid hissen på plan 4 i D-huset) för en snabbkurs.
Humanisterna och samhällsvetarna går till val på att vara humanister och samhällsvetare ("Kolla in vad vi tycker på Twitter eller facebook!") och Missnöjespartiet Envoys fotade rosa kaniner och klagade på att kåren inte märks. Juridicum gick till val på att avskaffa anteckningsförbudet. Vilket anteckningsförbud? När får man inte anteckna? Jag har ingen aning.

Sista valdagen var kåren lätt desperat, och mutade med gratis kaffe om man röstade. Eftersom Gröna studenter faktiskt bemödat sig om att ha en valstuga och folk som talade om vad partiet stod för, så röstade jag på dem och kvitterade ut min belöning i form av en kopp svart i kårägda Lantis. På väg bort mot tunnelbanan upptäckte jag att några höll på att resa ett tält, där man fick en latte i utbyte mot att man gjorde sin åsikt hörd. Bredvid kunde man rösta för en kanelbulle.

På något sätt känns det tragiskt att kåren misslyckas så hårt med valet att man inte känner till ett enda av partierna eller deras valfrågor förrän på själva valdagen. Att man dessutom ska bli mutad med kaffe och bulle för att orka lägga sin röst på några är ännu värre.

Jag hade hellre blivit mutad med mer och bättre information.

Kommentarer

zith sa…
Angående anteckningsförbudet så handlar det om att man inte får göra anteckningar i Lagboken då det räknades som fusk.
Nyllet sa…
Huh? Jag håller med om det mesta i det här inlägget (det krävs rejäla efterforskningar för att få veta vad kårpartierna faktiskt vill), men jag håller inte med om att informationen om själva kårvalet varit dålig.

Det har mailats till samtliga elever, det har suttit affischer överallt på campus och det har stått klart och tydligt i Gaudemus. Jag kan ärligt talat inte se hur det kunde gjorts tydligare...
Nyllet sa…
(Det är svårt att förmedla rätt ton i text. Jag vill bara förtydliga att tonen i inlägget ovan är "genuin förvåning", och inget annat. När jag läser det såhär en dag senare kan jag tycka att jag låter lite tråkig.)
Anneli sa…
Jag har nog, vid närmare eftertanke, sett ett par kårvals-affischer men inte lagt så mycket tanke på dem. Borde vara så.
Däremot partiernas info exploderade det ju verkligen med på valdagen.
Nyllet sa…
Ja, campus fylldes typ över en natt med ganska intetsägande affischer. Men så är ju studenter kända för att skjuta på allt till sista minuten...

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det