Upp till kamp emot lössen!

På Aftonbladet debatt ondgör sig tvåbarnsmamman Johanna över att det är så dyrt med avlusning. Det är tydligen en enorm klassfråga det här med huvudlössen, eftersom låginkomsttagare inte har råd med avlusning. Så det fortsätter att gå löss på dagis och i skolan, eftersom folk inte har råd att avlusa sina ungar.

Johanna har själv räknat ut att en komplett avlusningskur för två barn kostar 1000kr. Och tänk då, om man har fyra barn! Det är klart att det blir dyrt. Den lilla haken är bara, att hon räknat helt galet fel.

Enligt Johannas beräkningar så kostar en avlusningskur 500kr per barn (inklusive återbehandling efter två veckor). Jag drabbades av huvudlöss två gånger i höstas, och de små rackarna har definitivt inte kostat mig så mycket.

Enligt apotekets hemsida är det viktigt att man kammar håret varje dag och gör en återbehandling efter 10 dagar. Det dyraste lusmedlet de har heter Paranix och kostar 179kr. Då räcker det till både behandling och återbehandling. Det lusmedel som Apoteket och läkemedelsverket rekommenderar heter Prioderm, och kostar 93kr. Flaskan innehåller 55ml, så den borde räcka till återbehandling eftersom Paranix som inehåller 60ml gör det.

Alltså:
Paranix, 179kr x 2 barn = 394kr
Prioderm: 93kr x 2 barn = 186kr
Och om det nu skulle vara så att det inte räcker med en flaska till båda gångerna för barnen med Prioderm så kostar fyra flaskor 372kr.

Om det var så att det kostade 1000kr att avlusa två barn, så skulle jag tycka synd om Johanna för att det är så ekonomiskt krävande att vara tvåbarnsmamma (och om mig själv för att det är ekonomiskt krävande att ha löss och vara student). Men nu tycker jag mer synd om henne för att hon inte kan räkna. Bristande räknekunskaper, om något, är en allvarlig klassfråga.

Kommentarer

Gealach sa…
Ja, och det är typiskt Aftonbladet också att inte kolla upp hur det egentligen förhåller sig innan de låter någon "stackare" snyfta ur sig i tidningen. Det viktiga är inte om det stämmer, utan att man får skapa rubriker...

(Jag svarade på din lilla undersökning på Helgon, förresten, apropå något helt annat... :-) )
Anneli sa…
Jag såg att du svarade på min undersökning, tack för svaret! :)
Ska inte använda den som någon formell enkät utan ville mest kolla läget så att jag inte är helt ute och cyklar ^^

Hoppas att folk inte tror att jag sitter och tycker att folk som inte har råd får skylla sig själva nu... jag lackar mest när det är så felaktiga siffror ^^
Gealach sa…
Så tror jag inte alls att man kommer att tolka det, för du skriver ju att du skulle tycka synd om henne om det verkligen kostade 1000 kronor. Själv stör jag mig på att hon tycker att skola/dagis borde stå för kostnaderna, när det knappt finns pengar till det som skolan ska stå för (säger den bittra läraren).

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det