Vad är grejen med betyg på högskolan?

Nu, såhär i uppsatstider, så kom jag att tänka på det faktum att SU går efter Bolognasystemet. En av biverkningarna på det, förutom att det nuförtiden finns en uppsjö av gamla magistrar och nya masters, är att vi har en sjugradig, målrelaterad betygsskala.

Det hade kanske varit grymt att ha en sådan i gymnasiet. Fem godkända betyg (A-E), och två underkända (Fx och F). Det ena som säger "du failade katastrofalt" och det andra som kör på "skärp dig, du kan det här egentligen". På gymnasiet är det ju ändå rätt viktigt det här med betygen, och lärarna sätter alltid en massa plus och minus i kanterna eftersom den existerande skalan inte räcker.

Men på universitetet? Varför har man en sådan betygsskala på universitetet?

På högstadiet när man började få betyg hetspluggade alla mina vänner och var övertygade om att det var viktigt med bra betyg, så att man kunde komma in på ett bra gymnasium. Efter ett par veckor på gymnasiet insåg jag att skolan låg långt under min nivå, och hade sina brister. Men då skulle man stanna och få bra betyg, för att komma in på ett bra universitet.

Och sen så gick jag ut med bra betyg och kom in på kombinationsutbildningen på SU trots ett måttligt söktryck. Men varför ska jag nu anstränga mig för att få bra betyg?

För att tävla med mina klasskamrater? För att alltid ha ett högre mål att sträva efter? För att slita ut mig lite extra när jag får för mig att E inte är bra nog? Eller för att få ett bra snitt så att jag kan komma in på en bra arbetsplats senare i livet?

För det är ju bara nonsens. Om jag skulle få jobb som gymnasielärare när min utbildning är klar kan jag inte tänka mig att det spelar den minsta roll om jag hade B eller D i Dagens språksamhälle, 7,5 hp. De tittar väl på om jag är behörig, har en lärarexamen eller en magister och vilka ämnen jag har läst. Men vi vet ju alla att arbetsmarknaden handlar mest om kontakter, utstrålning och att kunna snacka in sig.
Vem bryr sig då om Bolognabetygen?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det