Paris, det är städernas stad...

Nu har vi inte uppdaterat på ett tag, så vi har gjort en massa trevliga saker sedan sist. I Amsterdam tänkte vi gå in och titta på Anne Frank Huis, men det var så mycket pengar och skolklasser och kö att det slutade med att vi hyrde en trampbåt och såg på stan från vattnet i vår egen takt egentligen. Det blev en trevlig timma när vi trampade omkring, kolliderade med väggar och stortrivdes.
Vi lämnade Amsterdam en morgon utan att ha knarkat eller köpt sex, men som stamkunder på en lokal matvarukedja. Jag älskar sådana!

Efter en åtta timmars tågresa med många byten kom vi till Paris, och installerade oss på ett galet mysigt vandrarhem vid namn Jules Ferry, ett stenkast från Place de la République. Mycket centralt, granne med Lidl och en speceributik och väldigt mysigt, undantaget den sura frukostvakten som skällde på alla på franska rätt godtyckligt och skulle trycka på knappen på kaffemaskinen åt en.

Och här då, vad gör man i Paris? Vi har en trevlig guidebok som följde med Aftonbladet, så vi har faktiskt lyckats turista en del. Första dagen var vi nere i katakomberna. Jag trodde att det skulle vara otäckt, men det var så avhumanifierat alltihopa. Det gick inte att fatta att det var döda människor staplade på varandra. Jag tycker inte om de möten med dödas viloplatser jag har gjort i Paris. Allt är så sterilt och tråkigt och kallt. Det här är inte en stad som jag vill dö i. Det är en sak som är säkert.

Sedan så har vi såklart strosat längst med Champs Elysées, tittat på triumfbågen och gått ner till Louvren. En alldeles för lång promenad i hettan. Den delen av Paris har samma avskräckande effekt på mig som Red Light District hade i Amsterdam. Jag gillar den inte alls.
Däremot gillade jag vår mysiga balkong på vandrarhemmet. Vi köpte mousserande vin för 12kr på Lidl och tänkte sätta oss i en park och dricka det - men det blev på balkongen, i en ombonad vrå av mina klänningar som hängde på vädring. Vin och choklad i Paris - det var en bra kväll.
Igår tittade vi på Palais Garnier - operahuset. Ingen fantom syntes till och tyvärr inte de magnifika kostymer vi förväntat oss heller.

Vi var tvungna att byta vandrarhem pga platsbrist mitt i vistelsen, så nu bor vi på ett märkligt litet guesthouse i Villejuif längst ut på linjen. Frukost och middag ingår. Värdinnan pratar bara koreanska och på sin höjd ett par ord kinesiska. Jag är lite orolig att hon ska känna sig ratad när jag inte äter hennes köttsoppor som serveras morgon och kväll. Hon pysslar om oss väldigt väl annars. Igår stekte hon något slags pannkaka med rotsaker i till middag åt mig och jag blev alldeles rörd.

Idag är jag sjuk och har massa huvudvärk och ont i käkarna och halsen. Jag har sovit i fem timmar på eftermiddagen och tar det lugnt på vårt guesthouse. Jojjo upptäcker chateau de Versailles på egen hand och jag förväntar mig fina bilder när hon kommer hem.

Au révoir!

Kommentarer

Hans Lundahl sa…
kortaste url till just denna bloggpost:

http://o-x.fr/iim

kolla in http://o-x.fr/create.php för att göra om numret
Etu sa…
Hans:
Finns alltid galningar som gör kortare saker:

http://➡.ws/

Kortare url, dock uppbyggd runt UFT-8 och alla spegialtecken som går in. Tror dock inte windows har stöd för att visa det ordentligt.

Originalsidan finns här: http://tinyarro.ws/ eller http://➡.ws/

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?