Personnummer

Ibland när man sitter med viktiga grejer (TM) på internet och är tvungen att fylla i sitt personnummer lite här och där, så kan jag bli sådär galet irriterad på hur svårt det verkar vara att få det här med formatet på dem rätt.

Ett personnummer består av 10 siffror. Först är det födelsedatumet, skrivet som ÅÅMMDD, därefter ett minustecken eller bindestreck, och sedan ett tresiffrigt födelsenummer och en kontrollsiffra. Vi som är födda på 1990-talet eller senare har lite varierande lustiga sista siffror, men tidigare var de två första alltid födelseorten. Siffra tre avslöjar könet och är jämn för kvinnor och udda för män.
Källa: Skatteverket

Så vad är det? Programmeringen? Som gör att det är så galet svårt att få formatet på personnumren korrekt när man ska fylla i det på olika ställen på internet?
Nordeas internetbank och SSSB anser att mitt personnummer är 9001202580.
Stockholms stads bostadskö föredrar 199001202580.LänkSöker man efter mig på upplysning.se, så är det rentav 19900120-2580 som gäller.

Mitt personnummer är inte tolvsiffrigt. Och det ska vara ett minustecken mellan födelsedatumet och kontrollsiffrorna. Hur svårt kan det vara?

Kommentarer

Hans Lundahl sa…
tolfcifriga personnummer förekomma också
motorfot sa…
Tjena.
Jag googlade på personnummer i syfte att förfalska en identitet född 1990 i stockholm, och såg till min glädje att en sådan människa redan fanns och alltså inte behövde uppfinnas av mig !
Liten värld.

Har du lust att offra några cyberminuter som en undercover-agent i syfte att dra ner brallerna på ondskans imperium (försäkringsbolag), ett slags undersökande3e medborgarjournalistik om man så vill.

Lämna i så fall ditt bifall till min mail motorfot@gmail.com så ska jag förklara vad det handlar om.

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det