Service minded

Ett av de begrepp som jag faktiskt tycker sämst om är "service minded". När man jobbar med kunder så är det ett ganska centralt sådant, dessutom. Och jag tycker genuint illa om det.

Det är en sak när man har trevliga kunder som vet vad de betalar för (valfri mängd förfriskningar och ett leende från servitrisen), men när man har de där som vet att kunden alltid har rätt och vad de förtjänar, så blir jag i regel trött och ilsken och har lust att förbanna det här med service till helvete. Det känns på något sätt inte rimligt att kunden för 40kr ska ha mig som personlig slav eller gnällplank. Särskilt inte när de är blinda för att man har annan arbetsbörda än att vara dem till lags, eftersom man har, tja, fler kunder.

Det intressanta är väl att man själv har lite dubbelmoral när man själv är kund. Jag brukar oftast inte vara så besvärlig som sådan förvisso - gillar jag inte morotskakan jag köpte så är det inte butikens fel att de sålde mig morotskaka utan mitt som köpte den - men däremot så tycker jag ju om när folk faktiskt gör det där minsta som de har åtagit sig. Prata med en när man står vid kassan, svara så gott de kan på frågor, och ägna en uppmärksamhet den stund man är där.

Senast jag försökte betala för en tjänst och tyckte att de failade hårt var det förvisso inte i en kassa. Det var lajvarrangörer. Om det finns ett sista anmälningsdatum, man ska vara betald för att räknas som anmäld, och kontonumret får man av arr i sin anmälningsbekräftelse. när man har skickat in sin anmälan: då är det väl också ganska rimligt att arr är tillgängliga på mail kring sista anmälningsdatum och kan skicka en anmälningsbekräftelse?
Eller för all del, om sista dagen man kan anmäla sig till rabatterat pris är i januari, då ska det väl finnas ett anmälningsformulär tillgängligt i januari också?

Det där tycker jag inte är service mindness så mycket som vanligt jäkla folkvett som är bra att ha för att någon form av transaktion över huvudtaget ska gå att genomföra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?