Virriga kineser och Intercity

Nu sitter jag och Jojjo på ett vandrarhem, inhyst i ett gammalt sjukhus i Hamburg. Vi har äntligen fått en god natts sömn, och idag är det söndag, så vi lär få en lugn och skön dag också.

Tog nattbussen till Köpenhamn. Jag gillar inte att sova på bussar utan tycker att det är jättesvårt, så det var en lång natt. Väl framme hittade vi ett gäng kineser, som varit på samma buss som vi men som borde ha hoppat av i Malmö, eftersom deras slutmål var Lund. Vi fick valla dem till ett Öresundståg så att de kunde komma rätt. Jag vet inte hur det gick för dem, och engelska pratade de knappt alls.

Köpenhamn strövades omkring i. Vi sov i solskenet på en bänk i Christiania (vackert!) och åt sushi på ett flashigt ställe. Ett uppdrag vi har gett oss själva är att leka i minst en lekpark per land. I Danmark blev det två. Vi bekantade oss med en underbar gungbräda gjord av gamla cyklar.

Så småningfom hamnade vi på ett skönt och fräscht intercitytåg till Hamburg. Vi åkte färja Rödby-Puttgarden. Jag åt bara pasta och ketchup till middag. Kostkominationen vegetariskt, nyttigt och billigt är svår. Det kan bli två av tre om man har tur.

I Hamburg snubblade vi över en gatufest som stängde lagom till att vi lyckats hitta en bankomat och kommit tillbaka dit för att ta en drink. Kvällen avslutades med lättdrucket vitt vin på en liten restaurang, varsitt glas, varefter vi lullade hem och sov mycket gott.

Jag tänker inte spamma bloggen med bilder, men det kanske kommer upp lite på Facebook allt eftersom vi har en stabil lina. Anneli Henriksson, Hamburg News.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.