Hetrosexuella och teleiofiler

Idag lärde jag mig ett nytt ord och kom att fastna i en sån där tankegång om hur mycket man kan hitta i språket. I det här fallet klassikern med att man finner benämningar för det avvikande, inte för det som ses som normalt.

Som att en stor del av alla heterosexuella tonåringar som lurkar runt på internet inte kan stava ordet heterosexuell. (De skriver hetro). Det är däremot ingen som inte kan stava till homo. Eller bög eller flata för det delen. Det finns många fler roliga ord för folk som spelar för det andra laget, är allmänt gay eller sneda eller bara bögar och lebbar, sapfiska eller lesbianer, bin eller getingar, bajspackare och fjollor, än för heterosarna som på sin höjd är straighta.

Eller att det i media klassiskt heter fotboll och damfotboll, lärare och kvinnlig lärare. Manlig sjuksköterska. På det stora hela börjar jag tycka att det är rätt fånigt att de manliga yrkestitlarna idag ses som könsneutrala. (Resonemanget återfinns i en artikel av Lena Lind Palicki som jag återger här.)

Och så barnen som tittar på otecknad film till de vuxnas stora förtjusning och löje. Det är ju så pittoreskt att normen för barnen är den tecknade filmen.

Idag har jag suttit och läst Svensk sexualpolitik idag, om pedofilen Nicolai Bauer som blev utslängd från sin högskoleutbildning för att han levde upp till samhällets krav på pedofiler och sökte hjälp hos skolans kurator. Därav att jag lärde mig ett nytt ord som jag trist nog aldrig hade hört förr och fick slå upp, trots att det definierar min egen sexuella läggning.

Men nu har jag lärt mig ett nytt ord, så nu ska jag komma ut ur garderoben igen. Jag är teleiofil. Så nu vet ni det.

Kommentarer

Hans Lundahl sa…
jag âr fôr min del både teleio- och hebefil. Och hetro.

Het ro, om man så vill. Men, som språknörd i kubik kan jag upplysa om att grekiska har mindre markerad accent än svenska och latin och dermed bevarar mellanliggande stafvelsers vokaler, hvilka på de sednare språken under gå synkopering
Hans Lundahl sa…
God bless you!

(ordverifieringen var "bless" så då gör jag det)
Gealach sa…
Det intressanta är ju att långt ifrån all tecknad film är för barn, det är många som inte tänker på att det finns gott om både serier och tecknad film som riktar sig enbart till vuxna.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.