Men om du inte tycker att Veolia har bra service på Norrbottenståget, så får du gärna åka med DSB till Karlstad!

Jag har varit borta ett tag och det märks att det var ännu lite längre sedan vår prenumeration på DN gick ut, för att alliansen bestämt sig för att avreglera järnvägsmonopolet hade gått mig helt förbi. Igår gick det däremot att läsa i tidningarna att oppositionen vill riva upp beslutet om avreglering. Självklart skriker högerbloggarna om DDR-Sverige, men är det egentligen inte mest klokt tänkt av oppositionen?

Vi är så hjärntvättade med att konkurrens och privata bolag som äger alltid leder till lägre priser och bättre service. Jag läste en enkät i Metro sist de skulle lägga ut skötseln på Stockholms tunnelbana till ett företag, och alla var av åsikten "det är ju bra om det finns många bolag, då blir det konkurrens och billigare och bättre service".

Ja det är klart att det är bra om vi har många olika bolag som tar hand om trafiken! Så om jag är förbannad för att det är dyrt och alltid trångt att åka till Universitetet med röda linjen på morgnarna, så kan jag ju ta gröna linjen till Farsta Strand istället, eftersom Gröna AB har skönare fåtöljer och passar tiderna bättre. Inte för att jag ska till Farsta Strand, men jag har friheten att välja!

På samma sätt är det med järnvägarna. Det finns ju ingenting som säger att jag kommer att få åka billigare på de högtrafikerade linjerna som jag vill åka på, om det är ett privat företag som tar över driften av dem och som har uppenbart mer vinstintresse än vad SJ har. Spelar roll om de konkurrerar, det spelar ju ingen roll för min biljett mellan Stockholm och Göteborg att ett annat bolag säljer biljetter mellan Hallsberg och Karlstad billigare. Eller så ska alla bolag ha egna spår och köra på samma sträckor. Eftersom det ändå inte är tillräckligt trångt på spåren på väg in i Stockholm än. Jag är mera benägen att tro att det kommer att bli dyrare, som på flera andra marknader sedan det öppnades för privatisering.

Sedan så är jag också lite nyfiken på hur alla de här järnvägsbolagen ska samordnas så att det går att boka biljetter smidigt. Jag har suttit fast i Berlin, där jag skulle åka med Scandinavia Night Express (den heter Berlin Night Express när den åker från Sverige) till Malmö, och försökt få ut mina bokade biljetter som jag köpt av SJ på internet. Och fått höra att "nej, det där är inte vårat bolag, vi kan inte hjälpa dig att hämta ut biljetterna, så du får köpa dina biljetter en gång till av Deutsche Bahn för att kunna åka hem!". När det inte är DB som kör tåget...

Jag vill inte vara fast i Borlänge och få höra att "det är Veolia som kör tåget till Stockholm, och det här är DSBs kassa, så glöm att du får ut några biljetter".

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.