Prestera skönast i sängen

Tanja Suhinina länkade till Expressens nyhet "Datanördar är bäst i sängen", där de refererade en brittisk undersökning som konstaterade att datanördarna har för vana att i större utsträckning än andra tänka på sin parters sexuella behov före sina egna (då har jag förvisso haft tur, jag ligger inte med folk som inte är datanördar). Men att prioritera partnerns njutning framför sin egen är alltså ett av de stora tecknen på att man är ett bra ligg...

Och det är nog en av de mest spridda, bisarra uppfattningar om sex som jag vet. Att så länge man tänker mest på sin partners njutning så blir det bra sex. Det är klart att annars är man hemskt egoistisk, och det går definitivt inte att ha sex för sin egen skull.

Det som jag reagerar på är väl just att man på så sätt blir ålagd att prestera i sängen, istället för att hänfalla och njuta när man har sex. Prestationshets i sängen är ett av de jobbigaste problemen jag stött på i ett sexliv. När man börjar sikta in sig på att man ska komma, till varje pris, och prestera orgasm, så är det i regel bättre att lugna ner sig och avbryta sitt sexande för stunden eller tänka på någonting annat ett tag. Det blir aldrig bra sex när man drivs av presterandet, inte av njutningen.

Och ska båda parterna koncentrera sig allra mest på att partnern njuter, kan ju ingen partner luta sig tillbaka och faktiskt njuta av det privilegiet. Rätt många som jag pratat med eller hört diskutera ämnet är ju dessutom rätt överens om att det är svårt att ha sex med en alltför presterande partner. Det krävs rejäl avkopplingsförmåga för att kunna hänge sig helt åt att bara njuta när en parter bestämmer sig för att ge en oralsex eller liknande.

Det är svårt att bara njuta. Då är det klart att det är ännu svårare att göra det om man har ett prestationskrav gnagande i huvudet samtidigt. Och när det dessutom är fint att ha det!Länk

Kommentarer

Nerdlicious sa…
Jag tror att de snarare menade att "de andra" inte tänkte alls på sin partner i någor större utsträckning utan de vill bara ha sex för sin egen skull. Bara ego alltså. Det handlar då inte om prestationskrav för nörden utan om att hon eller han upptäckt att det finns nån eller några fler där utöver sig själv.

Jag tror också att nörden kanske har upptäckt att den egna njutningen blir större när den/de andra njuter.
Anneli sa…
Jag har väldigt svårt att tro att det finns folk som inte fattar att de inte är ensamma i sängen. Och då har jag haft många rena behovsligg...

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?