Stekta sparvar - the musical

Jag håller på och flyttar ihop med min pojkvän. Eller tja, håller på och skaffar en lägenhet att bo i gemensamt eftersom kontraktet på den som han i nuläget bor i (och jag hänger i för jämnan) löper ut nu i augusti. Alltså krånglar vi lite med hyresvärdar. Vi har dock haft en galen tur och kunnat kila förbi bostadskön.
Nu senast blev vi uppringda och upplysta om att vi kanske inte kan få tvåan vi var inställda på, utan en etta i samma område. Och självklart satte jag mig och gnällde:
"Men åh! Jag vill ha förstahandskontraktet på tvåan och inte någon etta! De stekta sparvarna ska ju flyga in i munnen på mig! Varför ska jag stå i bostadskö som alla andra? Det är inte rättvist!!!"

Hell, som är en klok person, replikerade med "Du får ju stekta sparvar som flyger in i munnen på dig, de gör bara inte ett musikalnummer först."

Fast ibland får jag lov att konstatera att jag inte är den enda som gnäller om stekta sparvar. En viss kategori av människor (i regel män) i min omgivning verkar aldrig sluta tycka synd om sig själva för att trots att Stekta Sparvar - the musical levereras till dem, så får de inget extranummer.

Man kan ju vara tillräckligt intelligent för att gå en komplicerad och lång utbildning som kommer att leda till ett välbetalt jobb. På det så är utbildningen gratis och svenska staten finansierar ens uppehälle, samt lånar ut pengar med förmånlig ränta till en medan man pluggar. Om man dessutom är en heterosexuell, vit man, så kan det ju verka som att man har det ganska bra.

Men samtidigt så är det ju klart att det är jobbigt att vara en vit man, för då blir man utmålad som den dominanta och skurken i samhället. Och heterosexualitet är ju lika med förtryck. Att man är smart gör en dessutom till elitist och är man utbildad så är man en hopplös nörd. Dessutom är svenska staten elak som kräver att man betalar tillbaka de där lånen man har tagit - så att man kanske inte alls tjänar bättre än hantverkarna som har egna firmor och inte har levt på staten lika länge. Och till råga på allt, när man fått sitt välbetalda jobb, så måste man betala skatt på sin lön också!

Och till råga på allt så finns det en specialutbildning i datorspelsdesign för bara kvinnor som är sjukt orättvis, eftersom alla män som sysslar med sådant är självlärda. Strunt samma i att det är nästan bara killar som sitter på resten av landets datorspelsutbildningar. Och det är inte politiskt korrekt att hata alla kvinnor, fast man blev mobbad av tjejerna när man var liten.
Det är hårt att vara man.

Kommentarer

För att inte tala om det outhärdliga för tryck vi smala, vita män utsätts för av ironiska kvinnor.

Tid att omforma brittpopen till en medborgarrörelse!

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.