Eftersom jag inte gillar kokt mjölk så...

Senaste gången vi var och handlade var vi djärva och köpte annan mjölk än vi brukar. Jag köper vanligtvis ekologisk mellanmjölk, men nu var det Hell som valde, så det blev Klöver. Det köpet föranledde spekulationerna om huruvida det är Arla som tillverkar Klöver också, eller vad grejen är.

Det är alltså Arla som tillverkar Klövermjölken, och den är billigare för att den är högpastöriserad - vilket ger den längre hållbarhet och minskar distributionskrånglet.

När jag googlade efter svaret på denna fantastiskt djupa fråga hittade jag den här fantastiska ledaren från ATL - Lantbrukets affärstidning. Jag älskar när folk argumenterar för sin sak på ett genomtänkt och väl framlagt sätt!
"Smaken är inte riktigt lika avskräckande som doften, men kall kokt mjölk är inte något jag dricker frivilligt. (...)
Men frågan är vad som kommer att hända i barnfamiljen där föräldrarna intet ont anande kånkar hem tio liter Klövermjölk till barnen. I värsta fall kommer föräldrarna att säga att mjölken visst är god när barnen klagar. I värsta fall tvingas barnen dricka de tio literna och blir avskräckta från mjölk under lång tid framåt. I så fall blir läskindustrin de stora vinnarna när Arla försöker hämta hem en del av de förlorade marknadsandelarna."


Jag tycker inte om kokt mjölk - alltså kommer barnen som dricker den bli rädda för mjölk och börja dricka läsk istället.

Det är ett fascinerande resonemang. Såklart att föräldrarna kommer att sluta ge sina barn mjölk och börja servera Coca Cola istället. Och såklart att det är synd om de stackars barnen. Som om det inte redan är rätt stor skillnad på mjölk och mjölk, och ungarna vet att det är väldigt gott ibland och mindre gott när man glömt mjölken ute i en timma eller två.

Kommentarer

Vill ni vara hardcore och testa en mjölk som är annorlunda på riktigt ska ni pröva mjölk från Järna Mejeri. Bra grejer. Deras filmjölk är botom bra dessutom.
Anneli sa…
Oj, spännande. Vad är det för speciellt med Järna Mejeri? "Gammeldags"?
avva sa…
Creed för att du är den första bloggare jag någonsin sett som refererar till ATL! <3 värmer en bondes hjärta.

(Mycket trevlig blogg har du, jag kommer fortsätta läsa :) )
http://www.jarnamejeri.com/

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det