Förmedlandet av "sanningen"

Ibland hänger jag inne på Lajvsveriges forum. Det finns ganska mycket bra folk och samlad kunskap där inne, så det är kul. Tyvärr finns det också ganska mycket folk som "vet hur lajv fungerar" och vill sprida det vidare till de stackars ängsliga nybörjarna.

"Det beror på arrangören" är ju lajvares ständiga svar på frågor om svärdlängd, vilket språk orcher talar och ifall en rövare måste ha skinnkläder. Ibland höjs irriterade röster om att nybörjarna bara är oroliga att göra fel och skulle bli glada om folk kunde tala om för dem hur det fungerar i allmänhet. Ibland talar självutnämnda experter om "hur det fungerar på lajv" också - och då står de stackars nybörjarna där och blir ännu mera oroliga när andra människor talar om för dem att "det finns inga alver i den här världen, och orcherna pratar inte svartiska".

Jag har gnällt om det här förut. I det här inlägget närmare bestämt. Då fick jag höra att jag förnekade lajvarnas historia, och att alla inte kan ha handsydda kläder och vara pretto. Det är dock ingenting jag eftersträvar heller. Jag tycker bara om att slippa höra folk, vars bild av lajv inte stämmer överens för fem öre med min bild av lajv, berätta för nybörjare hur det går till när man lajvar. Och framförallt vad lajv innehåller.

När jag skulle arrangera Upp till kamp!, så annonserade jag på ett par forum att det var 1930-talsfantasy som gällde. Ett par nybörjare som träffat på välmenande, självutnämnda lajvexperter undrade förvirrat vad jag menade. Och när jag förklarat så blev svaret "aha, heh, jag trodde du menade att det var som lajv fast med pistoler istället för svärd".

Nu när Sverok har investerat 190 000kr i biljetter till föreningen Enhörningens nybörjarlajv i höst, och försöker engagera alla Sveriges lajvare i att hålla "det här är lajv"-kurser för intresserade nybörjare är det spännande hur det ska gå. Kommer vi att få en mångfald av olika tolkningar av vad lajv innebär och hur det går till, eller kommer hela nästa generation av övergivnas armé att bestå av till tänderna beväpnade demonbesatta drakdödare?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det