Muffins vs cupcakes

Det där är en sak som jag funderat lite på den senaste tiden. För ett par år sedan så hette bakverken muffins. Ett engelskklingande namn som alltid används som exempel när folk vill visa på hur förvirrande engelska lånord blir när man konstruerar plural (former som muffinsarna). Nu verkar det som att de nästan alltid heter cupcakes.

Jag försökte använda mig av Googles bildsökning för att se någon skillnad på cupcakes och muffins. Förstnämnda sorten verkar vara lite mer pyntade, men på det stora hela har jag fått intrycket av att det är samma sak.
Är det helt enkelt så att muffins med fin glasyr eller kräm på toppen, som ser ut som små bakelser, är cupcakes?

Lite samma sak verkar det vara med den musikspelare som idag är närmast utdöd, och som när vi var små omnämndes som freestyle. När jag hört den omnämnas efter mp3-spelarnas och iPods intåg är det nästan alltid som walkman. Och i det här fallet verkar det inte vara fråga om att en walkman är en dekorerad och rosa kusin till en freestyle, utan om att vi helt enkelt försöker släta över tidigare generationers fåniga anglofili (när man döpte manicken till freestyle), och ersätta den med annan, "mer korrekt" sådan.

Men hur kommer det sig att munkarna heter donuts nuförtiden? Ibland verkar det finnas en distinktion mellan hålmunkar och sockermunkar. Ibland är det syltmunkar och donuts. Är det så att vi svenskar i regel kallar hålmunkar för donuts medan syltmunkarna heter munkar, trots att båda verkar heta donuts i USA (och doughnuts i Storbritannien)?

Dunkin' Donuts säljer bägge sorterna. Och är det inte syltmunkar som Homer Simpson och varenda amerikansk filmpolis glufsar på?

Kommentarer

Xhakhal sa…
Om jag minns rätt så har Walkman heter walkman nästan överallt i världen -utom- Sverige, där man använde Freestyle istället... vilket inte är svenskt det heller, men ska det ha ett engelskt namn kan det ju lika gärna ha namnet engelsmännen använder.

Och cupcakes verkar behöva glasyr eller grädde eller något för att vara cupcakes, annars är det muffins.

Donuts (som när jag var liten stavades 'donoughts' eller ngåot sådant) kan jag däremot inte bortförklara med annat än ren angofili :D På Coop i Boden heter de däremot fortfarande munkar. Boden är lite bekvämt efter.

Å andra sidan har vi 'Datavaruhuset' också, där jag vill gå in och fråga vad kilopriset på data är och om jag kan få tre hekto.
Xhakhal sa…
... doughnuts. Blargh. Min hjärna stannade och jag satte gh på heeelt fel ställen. Charmigt, charmigt.
(men kommentaren 'när jag var liten' gäller fortfarande, för när jag var liten kom engelska från England, inte Amerika ;))
ställ frågan på engelska på ngn bak- och mat-blogg ...
Kollade Wiki och om du tittar på länkarne längst ned kan du se att du hade rätt.
Kerstin sa…
Hej! Jag har en vän som menar att det är skillnad i receptet och tillagningen av cupcakes och muffins. I Muffinsen vispar man ägg och socker pösigt som i en sockerkaka, medan i cupcakes rör man smör och socker smidigt och sedan tillsätter ägg. Se hennes hemsida http://www.kakfröken.se Vet dock inte om detta är hela sanningen. Leila Lindholms recept på cupcakes och muffins är ju iaf samma.

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det