När jag blir stor ska jag bli pappa

När jag blir stor ska jag bli pappa. Bara för att det verkar så mysigt och trevligt. Graviditeten lär jag få gå igenom i och för sig, vissa biologiska olikheter har ju ändå vi kvinnor och män. Men sedan har jag verkligen ingen lust att bli mamma. Jag ska bli pappa till mina barn.

Först kommer folk att tycka att jag är så mysig och fin och jämställd som tar ut halva föräldraledigheten, vilket jag såklart kommer att göra eftersom jag vill vara med min unge. Jag ska gå ut och dra mitt lilla knytt i barnvagn och leka på trevliga lekplatser där jag träffar andra föräldrar, och tonårsflickorna med Beauvoir under armen kommer att småle när de ser mig på stan.

Sedan börjar barnen på dagis och föräldrarna jobbar igen, och eftersom mitt jobb innebär en del kvällar så kommer jag att komma hem till middagen och se till att knyttet äter och mår bra. Sedan på kvällen ska jag sysselsätta mitt pyre medan mamman sitter och rättar skrivningar från skolan som han vikarierar på för närvarande. Jag stoppar knyttet i säng, sjunger en sång och läser en saga.
Ibland ska jag sätta det i knät medan jag ircar eller spelar datorspel, och lite leende skriva "det är bäst att de börjar tidigt!" när knyttet försöker göra som pappa och hamrar en lång remsa med hlyprhcdyp på tangenterna.

Och när jag kommer hem och är på gott humör ska jag hissa mitt knytt högt i luften så att det kiknar av skratt, och jag ska ta med det på trevliga saker på stan, muséer eller kanske på Cosmonova, och det kommer att vara jag som köper de där hemska plastleksakerna som mamma har sagt nej till (fast jag vet att han förlåter mig för det).

Och ingen kommer att vara så sur på mig när jag missar ett och annat föräldramöte, för när jag kommer på utvecklingssamtalen i skolan blir knyttet så glad, och man märker att det verkligen tycker om sin pappa. Och jag ska hälsa på skolpersonalen och vara glad och trevlig och ingen kommer att tycka sämre om mig när knyttet glömmer sin gympapåse för tredje gången eller när jag skickar med pizza klippt i tårtbitar till matsäck på friluftsdagen.

Och slutligen ska jag övningsköra med mitt knytt och gräla lite snällt på det när det glömmer att växla, fast inte allvarligt för det är väl ingen större grej? Och jag ska fixa en sportbil som kan eskortera det hem från studentmottagningen, smälla högt med champagnekorken så att mamma ropar "Anneli, se upp för lampan!" medan tonåringarna skrattar och himlar med ögonen.

En sådan pappa ska jag bli. Jag hoppas att knyttet kommer att tycka om mig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?