Pratar ni inte förbi varandra?

Nu har jag läst den här våldtäktsdebatten ett tag, och börjar tycka att den är ganska tröttsam. Inte för att det inte är ett viktigt ämne som är värt att lyfta fram och diskutera, men för att folk verkligen pratar runt varandra. Som i den här tråden på SVTs forum.

Det finns kvinnorna som säger "ett nej är alltid nej" och "det är klart att du våldtog henne om hon sa nej och sedan låg och tittade upp i taket hela akten". Och så finns det männen som säger "äsch, det är klart att både jag och min sambo ställt upp för varandra ibland fast man inte har lust".

Och då är det svenska samhället plötsligt fullt med idiotiska gubbslem som inte respekterar kvinnans rätt till sin egen kropp och tycker att våldtäkt är en ordningsföreteelse. De som inte fattar hur förnedrande det är att bli våldtagen.

Jag har läst nu ett tag och blivit helt övertygad om att folk pratar om olika saker. Alla uttrycker sig klantigt, men det var länge sedan jag såg folk prata förbi varandra så mycket.

För vem har inte varit med om att man inte varit så sugen en kväll medan ens parter varit väldigt på? Man blir inte våldtagen av att säga "men stoppa in den då så sover jag". Tråkigt sex i all ära, men våldtäkt är det inte. Och lite tråkigt sex har ingen dött av. Det måste inte vara ömsesidigt och fint med gemensam klimax och tända ljus varje gång.

Självklart är det ett brott, och inte okej, att ändå stoppa in den när hon säger "jag vill faktiskt inte ikväll". Märker man inte av när det faktiskt inte är "bara det går snabbt då" utan "NEJ!", så är man rejält klantig och har nog inte den mest välutvecklade empatiska förmågan.

Men det måste få vara en skillnad på tråksex eller tjatsex och våldtäkt även i debatten. Ett nej är ett nej. Men hetsa inte upp er över varandra när ni inte ens pratar om samma sak.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?