Reclaim the hemmafru?

I veckans DN På stan dricker Elsa Billgren Afternoon tea och pratar om 50-talskläder. Och det ser väl ganska trevligt ut. Om jag hade råd skulle jag också dricka te och äta scones på trevliga gamla kaffehandlar inne i stan. Nu är det ingenting jag har råd med, så därför fikar jag på IKEA istället, men det var inte det jag tänkte kommentera.

Det jag hakade upp mig på i artikeln är följande citat:
"– I min omgivning har det alltid varit ett ideal att reclaima moders- och frurollen. Gillar man att sylta saker ska man göra det utan att vara mindre värd. Om man som jag gillar 50-talskläder kommer det liksom lite husfru på köpet."

Jag funderar lite på det här med moders- och frurollen. Med tanke på att sammanhanget är att Elsa har 50-talskläder på sig, så antar jag att det handlar om den klassiska hemmafrun. Och vad är det i sådana fall som ska reclaimas? Är det rätten att ha fru och mor som sin främsta identitet eller rentav ett yrke, så är den nog redan rätt reclaimad. Av lyxhustrur, fotbollsfruar och hollywoodfruar. Med tanke på hur ofta Malin Wollin faktiskt får sina krönikor där hon på ett irrationellt sätt spyr galla över ett och annat i Aftonbladet, och att TV3 just nu sänder en dokumentärserie om svenska kvinnor som gift sig med Hollywoodstjärnor och hur ballt det är, så verkar det vara reclaimat och rumsrent att faktiskt ha yrket hustru. Underligt nog. Jag hoppades på att folk skulle bli kända för att de presterar bra saker, inte för att de gift sig rätt.

Eller handlar det om att reclaima kvinnogörat från de moderna feministerna? Jag kanske vill baka kakor och koka saft. Jag kanske vill måla naglarna röda och stryka omkring hemma i förkläde och full make-up. Jag kanske vill vara snygg när jag dammsuger. Men vad hindrar mig? Det är väl egentligen ingenting. Om man ska börja anse att det ingår i modersrollen att koka saft, och att man ska reclaima den från alla som tycker att mammor ska vara karriärskvinnor samtidigt, så börjar det låta som särartsfeministiskt dravel á la Eva Rusz.

Förhoppningsvis handlar det bara om att sätta epitetet "moderligt" på sådant som att vara snygg i diskhandskar för att folk ska förstå vad man pratar om, och tänka pysslig hemmafru. Att ta sig rätten att baka kakor, ha vippkjol och uppskatta fina små koppar med rosor på tycker jag definitivt att man ska göra. Om man tycker om att baka kakor och pyssla om sitt hem. Vilket man får göra.

Jag tror inte på att 50-talskläder automatiskt gör att man lämpar sig bättre för hemmapyssel än jeans. Min sambo klagar över att jag har sönder hans glas när kjolen sveper förbi och drar med sig någonting i förbifarten, vilket den gör ofta. Det handlar nog mer om estetik än om en läggning åt det husliga hållet, egentligen. Men jag hoppas att det Elsa, som jag ser som en stilikon och tycker om att läsa, menade, var just det där. Att man får ha vippkjol, baka kakor och vara snygg i diskhandskar. Man får se ut som en klassisk hemmafru med röda läppar och blommigt porslin. Och man behöver inte vara en kvinnoförtryckare eller bakåtsträvare för det (jag har läst krönikor som menar på motsatsen).

Det är alltså hemmafru-estetiken som är värd att reclaimas, för att den är söt. Inte 50-talets kvinnosyn.

Kommentarer

elsa sa…
Hej.
Det jag menade, som kanske inte kom fram i den korta artikeln, är att man ska få vara precis som man vill utan att dömas. Jag drömmer om barn, att ha förkläde och en trygg hemmamiljö. Samtidigt älskar jag mina tusen jobb och ser inte hur något av detta krockar med det andra. Jag vill baka bullar på söndagarna för jag älskar känslan, inte för att jag känner mig förtryckt av män och ska "stå vid spisen". Jag lever i ett otroligt jämställt förhållande där jag känner tryggheten i att charmas över att dammsuga i högklackat. Jag vill reclaima det. Att få göra det utan att bli nerpetat från statusstegen och vara en sämre förebild för kvinnor. För mig är det tvärt om. Jag kan göra precis vad jag vill, ha på mig vad jag vill, ha både karriär och barn, för att jag är människa. Man eller kvinna kvittar.
Anneli sa…
Hej Elsa!
Jag tackar för tydliggörandet och svaret på mitt inlägg. Hoppas att det framgick att jag inte tycker att det är fel att baka kanelbullar och dammsuga i högklackat om man gillar att göra det.
Din syn på det där är vettig. Jag gillar den.

Det är väl just den här med om man ska kalla det för en fruroll som kan diskuteras.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.