Språkliga besserwissar och svordomar i superlativ?

Idag har jag hittat ännu en sån där älsklig språkpurist. DNs insändarsida (som mig veterligen inte ligger på nätet) denna gång, där Carl Linde från Stockholm ondgör sig över det språkliga förfallet. Kreativt nog är det inte ungdomars språk Linde hatar, utan talspråk i största allmänhet, verkar det som.

"... Jag orkar inte längre reagera, men hemfaller aldrig själv åt dylik dekadens och undviker sålunda infekterat språkbruk. Jag älskar mitt modersmål.
Allt kan inte skyllas på engelskan. Svordomar som superlativ är ytterligare tecken på långt lidet förfall. Barnspråk som anammas av vuxna i alla åldrar gör mig emellertid alltmer beklämd; kolla och funka, dagis och strula. Endast blotta tanken på att se dem i pränt känns mig motbjudande i detta ögonblick.
Jag ger upp!"


Jag och Hell satte oss ned och funderade, och lyckades inte komma på vilka svordomar som egentligen används i superlativ. Och vi hittar inga!

För er som inte orkar lägga grammatisk terminologi på minnet så är superlativ den tredje kompareringsformen av ett adjektiv, alltså exempelvis mest, störst, jävligast eller högst. Man kan inte böja substantiv i superlativ. Och av de vanligaste svenska svordomarna fan, jävlar, helvete och skit är det alltså bara jävlar som, eventuellt, går att göra en superlativ av. Jag får erkänna att jävligast! inte är en svordom jag har hört användas.

Är det någon av er som kan komma på vilka svordomar Linde menar? Kan det vara fittigast, sugigast, analast, mest urkukad? Hjälp!

Sedan så är jag förvisso förvånad i största allmänhet också, över att någon verkligen använder ett så analt skriftspråk i en insändare. Var hittar man sådana män???

Kommentarer

NINA sa…
Jävligast i kombinationen "Det var det jävligaste!" är ganska vanligt, annars kan jag inte heller komma på något :S
NINA tog orden ur mun på mig.

Morsan som lärde mig att intet svära använder ibland det yttrycket.

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det