Det är förtryck att begränsa min klädsel

De senaste dagarna har jag suttit och läst Metros insändarsida på pendeltåget, och sett hur diskussionen kring niqab eller inte niqab i skolan har gått varm. En insändarskribent ansåg att man ska hålla skolan fri från religion och därför inte tillåta dessa plagg, en annan menar att slöja är ett uttryck för kvinnoförtryck och därför måste förbjudas.

Jag anser definitivt att det är kvinnoförtryck att lagstifta om vad jag får ha på mig och inte. I ett demokratiskt samhälle har vi rätt att bära vilka kläder vi vill. Om jag vill ha jeans - låt mig ha jeans. Om jag vill ha långklänning - låt mig ha långklänning. Om jag vill ha turban - låt mig ha turban. Och om jag vill ha slöja så låt mig för guds skull bära slöja!

Det är hyckleri att säga att det man vill lagstifta bort är klädsel som är kopplad till religion, när såväl korssmycken som t-shirts med "Jesus is my homeboy" ofta syns i gatubilden, och i klassrummen, utan att falla offer för rop om förbud.

Jag håller med om att skolan inte ska utsätta sina elever för religiös påverkan, utan att det ska vara upp till eleverna att välja sin egen övertygelse. Men då måste man också respektera elevernas val. Om valet är slöja, så är det ett val lika gott som något annat. Vill man hjälpa sina elever att göra ett rationellt val utifrån sina egna preferenser är det man kan göra att informera dem om olika religiösa åskådningar på ett värderingsfritt sätt. Inte att vifta med förbudsskyltar mot eleverna som väljer att praktisera en eller annan åskådning.

Och att komma med argument som kvinnoförtryck är galet. Om något, så är det kvinnoförtryck att förbjuda en klädsel, som många kvinnor i Sverige väljer att ha på sig.
Bild härifrån.

Kommentarer

Jag håller väl i princip med dig, främst eftersom det blir vanskligt när man skräddarsyr lagar gentemot vissa religiösa grupper, men jag tycker att det kan vara värt att lyfta fram en del problem och brasklappar som kommit upp i debatten.

Att en människas klädsel med nödvändighet är ett uttryck för fri vilja är väl lite vanskligt tycker jag. Jag tror absolut att det finns kvinnor som av egen fri vilja bär niqab, men det känns lika rimligt att många kvinnor bär niqab till följd av förtryck. Däremot är nog förbud en svajig väg att gå. Blir det bättre av att de inte kan bära niqab?

Många debattörer har diskuterat bärandet av slöja under arbetet. Man menar att det finns en orimlighet att den enskilda gruppen slöjbärande muslimska kvinnor ska få undantag från regelverk kring klädsel på arbetet som inte andra grupper får. Det är lika rimligt av en förskola kräver att man visar ansiktet om man arbetar som förskolelärare som att man inte bär bikini i en moské.

Jag hoppas den här debatten lyfter fram orimligheten i att ha en religionsfrihet som särskiljer sig från yttrandefriheten. Rätten att få ha slöja på lektionen borde vara självklar, men det är också rätten att bära keps eller mössa. Man kan inte tillåta det ena och inte det andra, det blir snurrigt om religiösa motiv ska särbehandlas.
Anneli sa…
Det är i min mening lika förtryckande att tvinga någon att bära niqab som att förbjuda någon att göra det. Det handlar om påtvingad klädsel i vilket fall.

Jag håller med dig om att kepsar/mössor och slöja bör behandlas likadant på lektionerna. Dessutom har jag aldrig hört ett bra argument för varför man inte borde få ha på sig sin mössa när man sitter i ett klassrum. Är det något slags förlegat etikettstänk om att det är oartigt att inte ta av sig hatten inomhus?
Jag har till och med haft lärare som hävdat att tjejer får ha sjal, eller scarf eller liknande runt håret (inte bara muslimska) eftersom det då ingår i deras klädsel, medan killar inte får ha mössa för det är ytterkläder. Mycket märkligt.

Att visa ansiktet när man arbetar på förskola tycker jag också är ett väldigt rimligt krav. Å andra sidan är frågan hur stort det problemet i realiteten är? Finns det fall i Sverige där kvinnor nekats eller låtit bli att ta anställning inom vård eller service för att de inte velat visa sina ansikten?

Och tycker man att det är 100% viktigt att muslimska kvinnor med slöja följer företagets dresscode, så får man väl ange vilken färg den ska ha, eller göra som IKEA och ta fram en slöja som ingår i uniformen.

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det