Illustrationer och konst

De senaste dagarna har jag suttit hemma och arbetat på ett gäng illustrationer. Det är Sveroks förbundstidskrift, Signaler, som beställningen gäller, och det är första gången någonsin som jag illustrerar för pengar. Eller tecknar för pengar över huvudtaget. När jag var 14-16 så var det vanliga förfarandet att man tecknade någon annans rollspelskaraktär mot att man fick en bild på en av sina egna. Art trades kallade vi det. Gratis var det. Och kul att rita någon annans karaktärer.

Så småningom började väl mina vänner rita mer avancerat, använda photoshop och börja tycka att det de gjorde kunde kallas konst, medan andra, liksom jag själv, lade av. I den första kategorin hamnar definitivt Jenny, som jag länkar för att hon är duktig. Just nu ställer hon ut på SF-bokhandeln, så det är nog så att Jennys bilder räknas som konst eftersom hon anser själv att de är det.

Att jag den här gången började fundera på vad konst är och om mina illustrationer kan anses vara konst hade att göra med att jag läste ovannämnda Jennys dagbok på Deviantart, där hon nämner just Signaler från Sverok och uppmanar folk att "grab it for the art". Och då började jag fundera. Om Jenny, som vi sett ovan, räknar sina bilder som konst (och får erkännande för det med utställningar, beställningsjobb etc), så borde hon ha rätt i att omskriva illustrationerna som hon gör för Signaler som konst (art). Men jag ritar ju fortfarande som jag gjorde när jag var 16. Jag gör teckningar, men skulle inte kalla dem för konst. Helt enkelt för att min enda ansats är "det är kul att rita", eller i fallet Signaler "jag får pengar för att illustrera min egen artikel". Fast å andra sidan, är vissa teckningar konst och andra inte när de används till samma sak?

Jag vet inte. Jag har suttit och varit asnervös över att varenda pennstreck jag kladdar ner ska tryckas i en upplaga på ett par tusen ex. Massproduktion av mina teckningar alltså. Gör det dem mindre värda? Eller är det så att jag mest ska luta mig tillbaka, sluta klaga och vara stolt över att jag för en gångs skull gjort bilder som inte kommer att hamna direkt ner i en tidskriftssamlare i min överfulla Billy?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det