Vilken klassresa!

För snart ett dygn sedan åkte jag ersättningsbuss hem från en fest, småfull och frusen i för kort kjol och utklädd till flickscout. Ni vet en sån där rätt eländig nattbuss som skumpar fram, full med trötta och småfulla stockholmare en lördagnatt.

Nu sitter jag på X2000 mellan Göteborg och Stockholm. Dagen har ägnats åt valberedningsmöte med Sverok. Jag åker i första klass eftersom det inte gick att boka andra när vi fick för oss att ha mötet. Och det är sådär fascinerande lyxigt som allt är som man inte är van vid.
Jag sitter ensam på ett stort, brett säte utan granne. Jag har ett alldeles eget elurtag och gratis internet ombord (med bra täckning). Alltså utnyttjar jag att jag tog med mig min laptop i morse.

Sedan så är det så kul när man åker/bor flott jämfört med när man inte gör det. Alla bjudgrejer som de inte utfordrar pöbeln med. Jag har snott ett par basic hörsnäckor med ok ljudkvalitet eftersom jag inte har några egna. De delar ut dem så att man kan lyssna på radion. Det finns radio i alla stolar. Och så finns det kaffe, te, vatten och dagstidningar. Jag har hört ryktas om frukt men inte sett någon.

Det här känns lite som när man bor på hotell (sällan!) och snor tvålarna i badrummet bara för att man får det. Inte för att de duger så mycket till som tvättutrustning, men bara för att det är lite lyxigare så.

Kommentarer

NINA sa…
Då ska du testa att åka första klass på morgonen! Åker man före kl 09 så får man en frukostbricka med bröd, flera sorters pålägg, juice, nån slags yoghurtaktig vitamindryck, kaffe/te och frukt! Och förra gången jag åkte hade de till och med chokladmuffins vid kaffet!
Gealach sa…
Jag åkte första klass hem från Göteborg i september, inte X2000, utan ett vanligt segtåg som tog fem timmar. När jag bokade var 1 klass billigare än 2 klass av någon skum anledning. Jag är väldigt glad för det, för tåget var fullt av skränande fjortisar och barnfamiljer, och jag satt mer eller mindre ensam i 1 klassvagnen... :-)

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det