Ge mig mina två timmar tillbaka

Ibland kan man inte låta bli att bli rejält arg på alla tidstjuvar som dyker upp i vardagen och tar sig friheter. Framförallt tar sig friheten att bestämma över min tid och vad jag ska ägna den åt.

Som en föreläsare jag har på institutionen för litteraturvetenskap, som skriver ner sina föreläsningar på sådär en 11 sidor, och kopierar upp dessa i 100 ex till sina studenter. När dessa är samlade i auditoriet ställer han sig längst fram vid katedern och läser upp sina 11 sidor innantill, utan att titta upp från papperet i två timmar. Vid föreläsningens slut delar han ut de uppkopierade papperena till klassen.

Eftersom föreläsningarna till stor del handlar om att droppa namn på tyska intellektuella och deras verk, och jag inte kan stava tyska, så hänger jag inte alls med i högläsningen. Jag frågade alltså den aktuella föreläsaren om han har en pedagogisk poäng i att inte dela ut sina anteckningar förrän efteråt. Han svarade med att "om jag delar ut dem innan, så kommer ni ju bara att läsa innantill".
Vad jag inte kan förstå är varför det är bättre att han ska stå och läsa innantill för ett okoncentrerat auditorium, än att jag får papperet och antingen kan följa med i det han säger eller läsa innantill själv i min egen takt, med omtagningar där jag behöver. Jag vill ha mina timmar tillbaka.

När jag väntar på pendeltåget vid Stockholms Södra efter denna föreläsning kommer det en man och sätter sig bredvid mig på bänken. Jag är försjunken i mitt ritblock och på det stora hela inte vidare inbjudande - ändå ska han promt konversera mig, med ett inledande
"Hello, how are you"
"Bored, tired, distracted..."
"You tired from walking ey, or you come from school?"
"From school, and sorry, but I don't feel like talking"
Och då blir han grymt irriterad över att jag är så ohövlig, när he just greeted me och börjar svamla en lång radda med tired from school, själv är han tired from walking. Och vad jag inte fattar är varför det är så självklart att det är jag som är ohövlig som inte vill ägna honom min uppmärksamhet, och inte han som stjäl min tid.

Okej, det finns en hel del tidstjuvar som jag släpper in lite för gärna. Som Sims 2 och planlöst lolsurfande. Men det har jag i alla fall valt själv.

Kommentarer

tyska intellektuella ... Chesterton var ej heller förtjust i dem
Tänkte råda dig att gör ngt annat på timmarne, och bara taga hans utskrift, men om han delar ut det i slutet af just sin timme, så ...

Antar att den ordning beror på tidigare studenter som klagat på att de intet klara af att hålla koll och anteckna de behöfde utskriften, och så äro vi der ....
Wilhelm sa…
Om jag fick mina två timmar tillbaka för varje film där jag velat säga "Ge mig mina två timmar tillbaka" till regissören så vågar jag inte tänka på hur många timmar det skulle vara...
Då har Wilhelm gått på många filmer som borde undvikits?

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?