Hej hej Sverok!

I helgen var jag på Sveroks riksmöte, och eftersom det var flera personer på mötet som sa "jag har läst din blogg" så tänkte jag att jag skulle hälsa lite till er. Och prata lite internpolitik.

Jag tycker att det är självklart att man som vald till någonting inom förbundet ska kunna stå för sina åsikter. Jag gillar inte när grupper (som ombuden, valberedningen eller förbundsstyrelsen) kör med partipiska och går ut med en enad åsikt i alla frågor. Det är fult att låtsas att man är en homogen grupp när man inte är det.

Alltså välkomnar jag förbundsstyrelsens forum där man kan snacka med ledamöterna, för att det ibland kommer upp rätt tydliga personliga åsikter. Jag uppskattar när folk står i talarstolen och säger vad de tycker, och ännu mer om de har en åsikt som avviker från gruppens.

Egentligen vill jag att ombudens röster ska registreras och offentliggöras, så att jag som röstande förening kan se att personerna jag röstade in för att de verkade vettiga verkligen var det, och röstade på ett sätt som jag gillade. Och för att jag då kan välja att inte rösta på dem nästa år.

Jag misskötte själv det här i år, när jag valde att inte gå upp i talarstolen och debattera min åsikt före valet av förbundsstyrelse. Resten av valberedningen ansåg att jag borde reservera mig mot förslaget som vi lade gemensamt, vilket jag lät bli eftersom det bestod av bra folk - trots att jag inte gillade sammansättningen. Jag kompromissade genom att inte reservera mig, inte debattera, och rösta Holger. Som inte blev invald men fick mitt stöd.

Jag är missnöjd med årets riksmöte som gick förkastligt till rent demokratiskt, men ändå ovanligt pepp. Jag avgår som valberedare till årsskiftet - mitt jobb är slutfört. Jag avgår också ur Sverok Stockholms styrelse efter vårt årsmöte. Men för en gångs skull är jag riktigt sugen på att fortsätta engagera mig internpolitiskt.

Jag gillar bredd och heterogenitet i förbundet. Jag gillar tillgänglighet och öppenhet och kommunikation. Jag vill ta fram profilmaterial och arbeta med den grafiska profilen. Jag vill att Sverok ska vara ett välkomnande och attraktivt förbund. Och jag ser fram emot att höja rösten många gånger mer.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.