Jag ska aldrig mera underskatta MS Paint

När hårddisken på min trotjänarinna Selma kraschade för sjätte gången utan förvarning i vintras, och Elgigantens serviceavdelning vägrade tillhandahålla någon annan service än att installera om Windows XP, kalla det utanför garantin och kräva mig på pengar för det, fick mina datorinstesserade vänner nog. En ny hårddisk införskaffades åt mig och Ubuntu installerades. Sedan dess har jag följaktligen blivit med ett gäng open source-program som fungerar lika bra som sina proprietära kollegor. Som X-Chat istället för mIRC och Open Office istället för MS Office.

Programmen jag däremot aldrig vänjer mig vid är bildbehandlarna. GIMP (GNU Image Manipulation Program skulle jag gissa på) är ett hemskt program! Det har samma funktioner som Photoshop, och är säkert rätt bra. Men det är så inihelvete krångligt! Jag har gjort flera försök och failat på sjukt enkla saker. Som att göra en bild med en vettig text på. Eller att flytta en del av bilden och klippa in en bild från urklipp bredvid på ett snyggt sätt. Sådant tar fem sekunder i goddamn Paint!

Tux Paint är ett gulligt och pedagogiskt ritprogram för barn. Det är ett härke att hitta sina sparade filer efteråt, men det har fantastiskt mycket kul funktioner. Och allt man ritar i Tux Paint blir så ofrånkomligt konst-pretto. På ett kul sätt.
Tyvärr kan det inte ersätta MS Paint när det kommer till simpel bildredigering, som att flytta runt objekten lite, göra en bildtext eller beskära ett foto lite snabbt.

Ubuntu har lärt mig att aldrig mera underskatta MS Paint.

Bilderna har jag ritat. Damen i MS Paint och borgen i Tux Paint. Till den förstnämnda använde jag dock en tablet.

Kommentarer

Är Ubuntu intet långsamt i anslutningen? Eller var stället med Ubuntu jag freqventerade helt enkelt dåligt på modem med?
Anneli sa…
Ubuntu är så litet att det ryms på en cd. Väldigt kompakt. Så att ladda program går snabbare än med Windows. Mycket bra på en seg gammal dator som min.
Xhakhal sa…
Tablet? :O lever mitt gamla kaffebord fortfarande alltså (och var det värt klistermärkena?) eller har du skaffat en bättre bräda? :D

Also: gimp. Isch. Jag skulle aldrig palla med att byta bort mitt Photoshop CS3 :( kanske för PSCS4, men efter mitt år med ubuntu... aldrig mera gimp!
konaya sa…
Har du testat att gå in i Ubuntu Software Center på programmenyn och söka på Paint? Där finns en uppsjö av mspaint-liknande program. Testa GNU Paint t ex, den är i stort sett identisk.

Men jag håller med, mspaint är en av de få saker Microsoft lyckades med. Vilken tur att man kan köra mspaint i Ubuntu via wine då :)
ah, så det var datorn och intet ubuntu som var seg, der jag hade erfarenhet af dem ...

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?