Kreativt och utvecklande med cybersex

Hanna Fridén skrev i Expressen om cybersex förra veckan. Självklart blev det ramaskri. Att en ung kvinna går ut och skriver om chattsexet hon hade som 12-åring på ett positivt sätt fungerar helt enkelt inte, när politiker och media vill framställa internet som ett pedofilt smörgåsbord där barn blir utnyttjade på löpande band.

Det känns inte som så värst länge sedan som översexualiseringen av samhället var ett aktuellt diskussionsämne. Är det dags för backlashen nu, eller? När det är så viktigt att tala om att 13-åringarna minsann inte är några unga kvinnor utan oskyldiga barn som måste skyddas (från internet och RFSU och jag-vet-inte-allt)?

Vilken 13-åring är inte nyfiken på sex? Vilken vuxen tror att det går att hindra sin nyfikna tonåring från att sexchatta, läsa sexnoveller, titta på porr eller busringa telesexförsäljare? Om 13-åringarna är intresserade kommer de att hitta information om sex i alla fall. Och då kan man väl tycka att det är bättre att hålla på med c6 (som det hette när jag var 13) eller lära sig vad som är viktigt när man har analsex i skolundervisningen, än att knulla med äldre killar som bjuder på sprit och lära sig allt om sex av free6.com?

När jag var 12-13 var det en naturlig del av de chattar man hängde på på den tiden, att folk ville ha c6. Detta var helt textbaserat, och något man höll på med i privatfönster. På ZTVs chatt censurerades ord som kuk, fitta, hora och knulla. Jättebra, då fick man en chans att utveckla sitt ordförråd också.

Jag kan inte annat än hålla med Hanna Fridén. Jag hade knappast kunnat hitta ett bättre sätt att få utlopp för en pockande sexualitet, när jag var ung och olovlig, än genom att chatta ihop sexfantasier med folk. Ett rätt avdramatiserat sätt att få reda på saker om sex genom. Eftersom textbaserat sex kräver lite mer för att vara erotiskt än vad moderna företeelser som cam- och telesex gör, var det dessutom krävande för språket och kreativiteten.

Jag vägrar att gå med på att textbaserat nätsex är något hemskt som ungdomar ska skrämmas bort från och skyddas mot. Ärligt talat, är det utvecklande och ett rätt ofarligt sätt att utforska sin sexualitet på. Och jag kan faktiskt inte bry mig om risken att personen jag textar med egentligen är en snuskgubbe på 56 eller fyra fnittrande femtonåriga killar vid en dator. Vem har sagt att de naiva 12-åriga flickorna på samma chattar verkligen är sådana?

De flesta människor drömmer väl om att leka med roller ibland, och vara någon annan? Både i sexuella situationer och i alla andra sociala sammanhang. Internet är ett riktigt bra verktyg för just det rollspelet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.