Och allting som du trodde på - det gäller inte mera!

Igår var det precis 20 år sedan Berlinmuren föll. Det är typisk sådan där historia som är så nära men ändå så långt bort. Tidningarna, TV och radio har uppmärksammat rätt ordentligt och jag har varit lite ledsen att jag inte äger någon TV. Hela grejen fascinerar mig nämligen något oerhört.

När jag började lågstadiet 1997 var DDR ett minne blott. Våra kartböcker i skolan hade Sovjetunionen, Tjeckoslovakien, Jugoslavien och förenade Tyskland. Muren föll i november 89, två månader innan jag föddes. Så det är fascinerande långt bort för att ändå vara så pass närliggande historia.

Dessutom är det en liten detalj, som stör mig något så innerligt, och som jag hänger upp mig på.

"3 oktober 1990
DDR uppgår i Förbundsrepubliken och upphör att existera
"

Upphör att existera? Hur kan ett land som folk har växt upp i bara upphöra att existera? Det är hela grejen som jag hänger upp mig på. Det går inte att jämföra med vår barndoms Clock-restauranger och Blåvittglass som inte heller existerar längre. Det är trots allt ett helt land, med ett politiskt system och en massa medborgare, som inte existerar längre. Eller tja, östtyskarna finns ju kvar, men det måste kännas konstigt att landet de växte upp i inte finns kvar.

När det dessutom är en ideologisk grej att reducera gamla öst till Stasi, Trabi och Ampelmann. När ostalgi är farligt och det inte går att nämna Östtyskland utan att slänga in "kommunismen är en förtryckande ideologi och medborgarna blev övervakade av staten". Jag läste en artikel i Skol
rlden häromdagen, som var ställd över att svenska tysklärare åkte på fortbildning i tysk grammatik och marxism-leninism där nere, helt enkelt för att svenska staten kunde gå med på att "det är trevligt med kulturutbyte" utan att ta hänsyn till att DDR var en kommunistisk stat.
Stasi, Tr
abi och Ampelmann.

Landet du växte upp i existerar inte längre.
Det vore så värt att basera ett lajv på.

Kommentarer

Har du sett (jag har intet varit på bio på länge sjelf ... men ...) Good Bye Lenin?

Vid omnämnt datum är en qvinna i koma, och hennes son vill bespara henne en chock när hon vaknar upp. Mission Impossible, låtsas som om Ostdeutschland och Honi ännu äro igång, när de nu intet äro det ...

Ordverifiering "oinest", som i "Importance of being oinest" eller som i "oinest to God" ...
Anneli sa…
Jag har Good Bye Lenin i min filmhylla hemma. Grymt bra film!
Agnes sa…
Hmm, det vore faktiskt fett värt att basera ett lajv på det. Ska vi göra det? :D

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.