Vad har omnom med saken att göra?

Jag är inte den sortens högstadievegetarian som skriker ut till alla i min omgivning att jag faktiskt inte äter kött. Förvisso kommer det upp på tapeten när jag umgås i ett sällskap som pratar om mat, men jag har inga problem med att hålla med om att ugnsstekt fläskfilé med potatisgratäng och rödvinssås är fantastiskt gott. Eller att varmkorv är underskattad snabbmat. Vi verkar vara rätt många vegetarianer som håller med om att kött är väldigt gott. Det är inte därför vi har valt att inte äta det.

Jag hatar inte köttätare. Jag har svårt att tänka mig att någon jag känner skulle hata köttätare, med motiveringen att de äter döda djur. Lite äckligt, sure, men värt att hata, nä.
Det jag hatar är däremot högstadieköttätarna. Som i regel inte går kvar på högstadiet, men tyvärr har kvar den där mentaliteten. Och måste skrika ut till alla i sin omgivning att de äter kött, för att kött är gott, och struntar i om det är dåligt för djuren eller klimatet eller hälsan eller någonting annat. Och som dessutom gärna slänger in lite idiotiska kommentarer om hur mycket de ogillar vegetarianer, eftersom vi äter upp djurens mat.

När en skribent på Sveroks forum häromdagen bad om tips på vegetarisk mat, eftersom han ämnade skära ned på sin köttkonsumtion, fick han det intelligenta svaret:
"Möjliga förslag till vegetarisk kost: Gräs, sallad, bark, tång, pastasallad med kyckling (så lite kött så det räknas inte), blåbär, gamla torkade krukväxter som du har tröttnat på, hö. Det finns 1000 möjligheter. Jobbigt för folk runt omkring som måste börja planera sina måltider runt dig för att du bara äter grönsaker."

Resten av tråden är just nu två sidor i ungefär samma tonfall, med en stor mängd "vegetarisk mat är mumbo jumbo och jag skiter i om det är klimatsmart eller nyttigt!".

Och jag fattar verkligen inte!
Vad är grejen med att tråka vegetarianer för att vi väljer bort att äta omnom kött? Är det ungefär samma sak som när folk tråkar nykterister - att man egentligen har lite dåligt samvete inför dem för att de avstår från trevliga saker? Eller är det någon machogrej - att riktiga män äter kött? Förhäver sig vegetarianerna genom att inte äta Mamma Scans och annat som ingår i den svenska folksjälen?
Är det för bekvämligheten att slippa laga vegetariskt alternativ som man kämpar med näbbar och klor, eller är vegetarianerna jobbiga och antinormativa?

Är det så viktigt att slippa laga dubbla rätter för att någon är vegetarian, så skulle jag rekommendera att laga vegetariskt till alla. Det tillvägagångssättet har jag haft långt innan jag slutade äta kött. Å andra sidan verkar högstadieköttätarna (i alla åldrar) anse att det antingen är att äventyra deras hälsa eller pracka på dem en otäck politisk uppfattning, att inte servera animalier till dagens alla måltider.

Jag ber er: Ni får gärna äta era fläskkarréer och oxfiléer och köttpatéer ifred. Men låt bli att tråka mig och mina linssoppor. Och känn er inte undanträngda och tvingade att skrika "kött är gött!" varje gång någon ber om ett vegetariskt recept. Snälla!

Kommentarer

OJA!!!! Lätt! Jag är inte helveg nu, men mest veg och har varit väldigt mycket veg förut. Och herregud vad folk som åt kött var tvungna att hävda sig. Det bästa var att det antogs att jag var kräsen och inte kunde hantera att kött var döda djur, medan de var helcoola med det. Det var roligt med tanke på att högstadieköttätarna var till skillnad från mig uppvuxna i stenstaden och aldrig sett ett nyslaktat någonting, och inte ville se det heller...
Wilhelm sa…
Jag tycker tanken är god. Men du missar (min åsikt) att det var vegetarianerna som började.

När jag gick i högstadiet och bara ville njuta av kött ifred så fick jag ständigt försvara mig mot 14 år gamla aktivist tjejer som var feminister, veganer, miljöaktivister, radikala på alla sätt helt enkelt och efter flera av sådant så utvecklades en aggression mot vegetarianerna/veganerna.

Det var de som började. Inte jag.
Anneli sa…
Högstadievegetarianer, helt enkelt :p. Högstadiementalitet slipper jag gärna oavsett vem den kommer ifrån.
Disa sa…
Jag har ju varit vegetarian hela mitt liv, det handlar om min matkultur men det är sjukt hur många människor det är som direkt går till offensiven så fort de får veta att man är vegetarian, och så blir de eld och lågor för att man varit det hela sitt liv. Tydligen kan man inte vara en frisk och välutvecklad människa om man är uppväxt vegetarian, vilket jag starkt motsätter mig.
hoooppsan, erkänner min okunnighet, var ju synonym till nam nam ju!
ps:

Högstadiementalitet slipper jag gärna oavsett vem den kommer ifrån.

Kan ju vara en produkt af skolpligt och påtvingad klassammansmältning under brinnande pubertet.
Halken sa…
Sant, det är mycket hävd. Jag undrar lite hur mycket av det som är seriöst dock. Jag brukar slänga mig med kommentarer som "du äter ju inte mat, du äter ju bara salladen" men det är ju skämtsamt menat. Jag upplever att vegetarisk/kött-diskussioner oftast ligger på den nivån, men det kan ju vara fel av mig. Särskilt om folk svarar på ärliga frågor med dravel som "bark". Tång är visserligen ett riktigt alternativ men kontexten gör tydligt att det inte var så menat där. Om du hittar på personen som sökte alternativ, tipsa om torra baljväxter på kartong. De har bra recept tryckta på sig.
En del recept just i den svängen* gå ju också utmärkt till kött (fläsk eller korf) och utmärkt äfven utan.

*torra baljvexter

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det