Alla får ligga!

När jag beklagade mig över att så många tjejer (och även killar) anser att sex mellan tjejer inte är riktigt sex, så fick jag en missnöjd kommentar som jag kände igen rätt många människor jag pratat med i.

"Lite av ett lyxproblem kanske? Hur många har förutsättningarna att pröva sig fram öht? I många såna här diskussioner verkar det vara så oerhört enkelt att få sex, man liksom väljer vad man vill uppleva, att lyckas få någon att vilja ha sex med en ingår inte i ekvationen. Kanske lite enklare för en snygg utåtriktad tjej än exempelvis en finnig blyg och introvert kille."

Eftersom jag umgås ganska mycket med just nördkillar så måste jag påpeka att jag har träffat på kritiken ganska ofta. Oavsett om det är i form av "tjejer vill ändå inte ligga med killar som kör Linux" eller "Du kan tjata om öppna förhållanden och polygami och sånt, men det är ingen som vill ligga med mig i alla fall". Just när det handlar om att prata sex verkar det vara förvånansvärt lätt att ta på sig en martyrstatus och förvänta sig att alla andra ska anpassa diskussionen - jag har hört "jag är oskuld så ni får sluta prata om sex!" också.
Men måste inte även lyxproblem räknas som problem värda att diskutera? Hela klimatfrågan tenderar ju att bli lyxproblem när man pratar om den, och "Hur många har förutsättningarna att skaffa sig en bil över huvudtaget? Tänk på alla fattiga." ingår inte riktigt i en diskussion om miljöbilar. Då fungerar det inte. Det fungerar inte om man ska sluta diskutera oschyssta arbetsvillkor med motiveringen att alla inte ens har arbete heller. Eller att sluta diskutera dåligt sex eftersom vissa inte ens får ha sex alls...

Sen så tror jag inte riktigt på att det är en omöjlighet för blyga finniga killar att få ligga med tjejer heller. Eller för blyga finniga tjejer att få ligga med killar. Egentligen är jag ganska säker på att det mest handlar om att våga prata med folk och våga visa att man är intresserad.
Trots allt, om jag räknade bort alla jag legat med som varit blyga, mindre vackra eller med ohjälpligt nördiga eller intellektuella intressen, så skulle mitt fultal ligga på ett minimum. Och troligtvis rätt många andras också.
Min raggskola för nördar återfinns här, för er som minns den.

Kommentarer

Anders sa…
Du har naturligtvis rätt att man har rätt att prata om de problemen även om det är utom räckhåll för många. Det som jag tror många främst killar (det är i stort sett bara killar som klagar) upplever som frustrerande är att i offentligheten osynliggörs killars problem att lyckas få sex, som om det vore 1 på 100 som har problem. Kollar man hur stor andel 18-åriga killar som är oskulder och gissar hur många som är det för att de inte velat ha sex så inser man att det inte är ett mariginellt problem. Jag tror dock inte att killar skulle må lika dåligt av det om det inte vore för att det är förknippat med skam att vara oskuld, att ingen vill ha en liksom.
Anonym sa…
Alla får inte ligga. Det är ett faktum. Är man kort, ful och töntig spelar det ingen roll hur mycket Henrik Fexeus man läser. Men det gör ju inte vanliga människors problem till "lyxproblem", det gör snarare de fula töntarnas öden djupt tragiska.

Vad gäller artonåriga manliga nördar så kan väl de flesta dock glädja sig åt att det främsta skälet till att de inte får ligga förmodligen är att de är arton år. Med killar är det ju faktiskt så, att deras värde på kärleksmarknaden ofta ökar med åren. Artonåriga killar behöver alltså inte känna sig allt för usla för att de är ensamma -- det är som det ska vara, och det blir förmodligen bättre sen. Då är det värre för artonåriga ensamma tjejer, som, motbjudande as it may be, befinner sig i sin mest attraktiva ålder.
Johan sa…
Om mäns problem med att få sex osynliggörs skall vi väl inte ens börja tala om de tjejer som själva upplever, vad det än nu beror på, att de aldrig får ligga, de som tycker att myten "tjejer får alltid sex" är ett enda stort hån.

//JJ
Anonym sa…
Du möter kritik för att du vägrar se saker ur något annat perspektiv än ditt eget. Det har ingenting att göra med frågan om huruvida man ska diskutera saker som inte berör en själv eller ej.

Vidare tycker jag att det är intressant att du själv beklagar dig över att ingen tar de finniga tjejernas problem att ligga på allvar, ändå riktar sig din raggningsskola uteslutande till män.
Vidare för att vara så kritisk mot könsroller tycker jag att det är intressant att din raggningsskola kan sammanfattas i följande.
1) Ta mer initiativ (om du är man).
2) Bli mer som alla andra (om du är man).
Per sa…
Anonym: Man kan väl tycka illa om könsroller som fenomen utan att nödvändigtvis vara kritisk mot allt det beteende som könsrollerna föreskriver? Nonkonformism har inget egenvärde, och att kunna ta initiativ är en god egenskap i de flesta sammanhang.
Anonym sa…
Så varför är det just mannen som ska ta initiativen? Ifall vi nu lever i det jämställda årtusendet så borde det vara lika mycket kvinnans problem att ta initiativen.
Anneli sa…
Anonym:
Anledningen till att raggskolan riktar sig till i första hand nördkillar är att det är i första hand de som jag hör beklaga sig lite för ofta över att tjejer inte vill ligga med dem.
Tjejer som klagar över samma sak verkar ofta ha en annan inställning ("jag är för ful" istället för "tjejer gillar inte linux", typ) och har behov av andra sorters peppning.

Däremot så tror jag definitivt att tipsen "ta lite initiativ, försök hänga med på vad folk pratar om, och visa att du vill ligga" fungerar utmärkt även för tjejer.
Anonym sa…
Så varför tar du inte upp det i din raggskola? Är det så att vad du egentligen menar med att vara emot könsroller är att de könsstereotyper som drabbar dig är du emot, de som du inte berörs av, de är av inget intresse för dig.
Anneli sa…
Anonym: Jag tycker att det är grymt tråkigt att du inte ens talar om vem du är, men sitter och kommer med onyanserat gnäll om saker jag inte tar upp. Liksom alla andra bloggare är jag subjektiv och gör inte anspråk på att behandla varenda liten aspekt av ett ämne. Jag skriver om sex utan att behandla asexuella, jag skriver om könsroller utan att behandla queer, jag skriver om vegetarianism utan att behandla näringslära osv.

Självklart belyser jag de aspekter av ett ämne som jag finner intressanta eller värda att ta upp för tillfället, på samma sätt som andra tar upp andra aspekter.

Jag har definitivt varit en blyg finnig nördtjej största delen av min tonårstid. Jag har ingen aning om hur jag lärde mig ragga. Däremot vet jag hur man raggar upp mig. Alltså skrev jag en raggskola för nördkillar om hur man får tjejer (av den nördiga sorten som inte skulle falla för Neil Strauss). Jag tycker inte att det har med förespråkande av unkna könsroller att göra.
Kanske lite enklare för en snygg utåtriktad tjej än exempelvis en finnig blyg och introvert kille.

Så jävla Nice Guy-varningsklocka!
Anonym sa…
Att killen ska ta initiativ är en av allra mest föråldrade manliga könsrollerna som finns, Vill du ha jämställdhet och verkligen uppnå kvinnlig sexuell frigörelse. Ta och börja berätta för kvinnorna om att de också får börja ta initiativ.
Anneli sa…
Anonym:
När jag på efterfrågan skriver en raggskola för nördtjejer (vilket förvisso skulle kännas lite drygt eftersom jag själv är en) så kommer det upp. Däremot har jag inga planer på en sådan.

Om du läser min blogg så märker du troligtvis att jag inte alls är en sådan tjej som förväntar mig att bli uppraggad av killar. Jag skriver rätt mycket om sex och tar ofta sexuella initiativ själv (mindre just nu när jag är monogam iofs).

Om du är kille och vill att tjejer ska ragga på dig istället för att behöva ta första steget får du väl skriva en text om hur man bäst gör för att ragga upp just dig.
Anonym sa…
Det är inte jag som skriker mig röd, blå, organge, violet och grön om jämställdhet Anneli. Det är du, lev som du lär.
Anneli sa…
Nyanserad och smart invändning! Jag ska genast ta åt mig av kritiken.

Det här får stå kvar bara för att jag tror det här är första gången som min blogg invaderas av bittra trollkommentarer. Spännande inledning på det nya året! :)
Anonym sa…
Du har fått väldigt nyanserad kritik. Du lever inte som du lär Anneli. Du säger dig vara emot gamla könsroller, ändå så uppmanar du män och bara män att anamma den absolut äldsta manliga könsrollen som finns, att vara den som tar initiativen. Var är dina uppmaningar till dina medkvinnor?
Anneli sa…
Anonym: Jag tycker att jag har bemött det där sådär en fyra-fem gånger nu, och har ingen lust att fortsätta diskutera med dig om det ska gå runt i cirklar på det här sättet. Så jag slipper.
Anonym sa…
Ja, jag avslutar och konstaterar härmed att du inte vill se saker ur något annat perspektiv än ditt eget.
Jag tycker det är så fascinerande när det kommer folk och ba "hej, du har inte skrivit om just den här saken i just det inlägget" och man ba "jamen jag kan inte få in precis allt i just ett inlägg, och just det inlägget handlade om nåt annat, men du har ju rätt", och sedan loopar man.
Lena sa…
Anonym; Men om du inte vill ta till dig rådet "ta initiativ" så skit i det. Jag är tjej, har tagit det till mig, och har fått ett bättre liv.

Vem rådet riktar sig till känns faktiskt rätt ointressant, det är ett bra råd. Gör med det vad du vill oavsett om du är kille eller tjej. Josefin har nu talat om för dig att hon anser att rådet i fråga är lika giltigt för tjejer, vilket innebär att hon faktiskt lever precis som hon lär.

Du kan se det här som min lilla present till dig, upplysningen om att man faktiskt får ta till sig alla uppmaningar och råd som man anser vara vettiga. Även om de inte ursprungligen riktades till dig. Att vårda sitt yttre är t.ex. ett råd som tjejer brukar få, men du kan också använda det. Och det kommer förmodligen att göra lite nytta. Även för dig.

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän