Att leva som man lär

Jag snubblade över en blogg tillhörande Albykollektivet, där ett gäng av mina gamla bekanta från Tu Lajv bor. Att läsa deras text om sig själva gjorde mig rätt imponerad, de har bildat ett kristet kollektiv för att "gestalta Jesu kärlek med hjälp av ett öppet hem."
Jag som inte är troende skulle nog ha problem med att bo i ett kollektiv där vi bad för varandra en gång i veckan, men jag tycker att det är rätt imponerande med folk som lever som de lär.
Inför klimatmötet i Köpenhamn intervjuade DN ett gäng ur den svenska delegationen, bland annat biträdande chefsförhandlare Agnes von Gersdorff. Faktarutan som hörde till artikeln finns tyvärr inte med i nätupplagan, men utöver de vanliga frågorna om familj, ålder och position så fanns frågan "så bidrar jag själv mot klimatpåverkan". Gersdorff äter inte kött, handlar mest second hand och har ingen bil. Alltså är jag beredd att ta henne på allvar som klimatförhandlare.
De andra personerna som intervjuades av DN var mer på nivån "jag försöker att inte köra så mycket bil", och är det någonting som jag blir lite less på så är det det. När det inte bara är folk i min direkta omgivning, utan även politiker och tjänstemän som jobbar med klimatfrågan dagligen som inte riktigt är beredda att ställa om sin livsstil. Jag har träffat folk som sagt "jag är bra på ecodriving, så jag får äta hur mycket kött jag vill!" när vi diskuterat klimatpåverkan. Och folk som håller med i protester mot konsumtionssamhället, men inte kan tänka sig att handla sina kläder second hand.

Jag har såklart också mina laster, och ligger definitivt inte på samma nivå som min hippie till brorsa, men jag skulle inte sitta och tala om för andra att det är viktigt att de skär ner på sitt inrikesflygande, köttätande, flaskvattendrickande och privatbilkörande om det var saker jag själv ägnade mig åt i stor utsträckning.
Men visst, jag har diskmaskin, jag köper på tok för mycket kaffe i engångsmuggar och jag har ingen koll alls på om tillverkarna av mina kokta kikärtor och billiga margarin har schyssta villkor. Men jag försöker i alla fall.
Och beundrar dem som försöker ännu hårdare.

Kommentarer

Att lefva som man lär är intet alltid imponerande. Tänk att ngn lär egoism OCH snålhet - och praktiserar detta?
Är din brorsa hippie?

*road*
Tiikeri sa…
Det tar lite mer tid att vara kilmatsmart med allt man gör, men det är så mycket man kan göra. Allt från att köpa närodlat, eller i alla fall svenskt och kravmärkt/ekologiskt, använda menskopp, ha termosmugg med sig när man köper kaffe (jag avstår från att köpa kaffe när jag har glömt min termosmugg), åka mer tåg, källsortera ordentligt och dra ut sladdar på elektronik som inte används och så vidare...
Anneli sa…
Tiikeri:
Jo, och det går ju inte att vara 100% ekologisk och klimatsmart i allt, men det finns ju som du säger, så mycket som inte är så betungande.

Så tja, jag har definitivt överseende med att folk tänker på annat också, men "jag försöker att köra mindre bil" känns inte riktigt tillräckligt :p
Anneli sa…
Hans:
Ja, min bror är hippie i Spanien, men rätt söt och trevlig i alla fall.
Hvaddå "i a f"?

Jag har aldrig sagt att hippies intet vore söta och trefliga menniskor.

I Spanien? Har han varit der Camino de Santiago möter Atlanten (d v s Finisterrae efter sjelfva Santiago)?
Minuo sa…
exempelvis när man söker jobb så "måste" du praktiskt taget ha körkort. Det är ju bra och fiffigt, för då kan man köra hit och dit ganska fort. ex. hemtjänst.
Fick mail från det jobb jag sökte då de fråga om jag hade körkort, varpå jag svarade; nej, men jag har en cykel. och anser att det är mer miljövänligare och ger bättre motion samt att inom den här hemtjänsten så håller vi ju oss inom samma område,eller hur?
Har inte fått ett svar efter det...
Jobb med körkort - out for me, har inget:

hemtjenst, pizzabud, taxi, långtradarechaffis ...
brynte sa…
Kul att du hittat till oss. Såg detta inlägg först nu.. Kom och hälsa på nån gång vetja.

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän