Visionen, feat. Gustav Fridolin. Dada.

miljonprogrammen. vattenresurserna.
vi oljeberoendet Tänk
hålla Tänk
börjar rustar Det mer klimathotet,
medan ångest med
upprymd hoppas på mycket
bryter där

Tänk
som lite
För känner all
att det med rälsen itu
mig
10-talet och och andra
läggas kom- om behöver
lägger många det Jag är
hus- gör om.
och nu tänk
ska ge. ta
jobb om vad den 2.

upp
vi
vi
gör


---

HUR MAN GÖR EN DADAISTISK DIKT
tag en tidning.
tag en sax.
välj ut en artikel lagom lång för er dikt.
klipp ut den.
klipp omsorgsfullt ut varje ord i artikeln.
lägg alla orden i en påse.
skaka den försiktigt.
tag sedan upp urklippen ett efter ett.
skriv av dem noga precis som de kommer.
dikten blir lik er själv.
och nu är ni författare, oändligt originell och förtrollande sensibel
men ingenting för vanligt sunt förnuft.

(Tristan Tzara)

Kommentarer

Haha, var Tristan Tzara dadaistisk poet?

Var på en bibbla på en väg uppkallad efter honom (18-ème Arrondissement)
Anneli sa…
Japp. Tristan Tzara var dadaist.
aha ... hvilket ursprung?
När vi nu tala om språk - Chaplin var ryss till familjens tidigare hemland.

Betyder ordet "hattmakare" eller dylikt?
Halken sa…
Har en bok om dadaismen någonstans. Köpte för att göra en dada-primer när vi skulle spela sabbatflock helt baserade på dadaister och situationister.
Bland det mest skrämmande jag kan tänka mig...

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.