Don't you always fake it?

Ett par gånger den här vintern har jag snubblat över fuskpälsar som jag varit tvungen att fråga om de verkligen inte är riktiga. Senast på Lindex, som hade en rätt trevlig liten pälsmössa i 100% akryl. Just pälsmössor och liknande plagg kan jag tycka är riktigt söta, i rätt sammanhang, så det är bra att man slipper stödja pälsindustrin för det.

Det verkar vara rätt många år sedan som de stora konfektionskedjorna slutade med pälsdetaljer i sina kläder. Naiv som jag är har jag antagit att man kan se äkta päls som ett big no no i konfektionsplagg. Det finns trots allt så mycket bra fuskpäls som ser riktig ut. Och det är så pass många som är högljudda motståndare till pälsindustrin, både veganer och vanliga dödliga.

Så döm om min förvåning när jag och min syster besökte Stockholm Quality Outlet idag för att hitta en julklapp åt henne. De flesta butikerna var tyvärr rätt dyra och rätt tråkiga, men ett par trevliga hittade vi. Det märkligaste var dock butiken Hollies, som kändes fullproppad med Drottninggatan-budgetmode, märken som var inne på 90-talet och Odd Molly-plagiat. De hade ett gäng ganska söta kappor som jag antog var i fuskpäls, så det var snudd på äckligt att läsa lapparna och se texten "100% rabbit".

Jag trodde faktiskt inte att det var så pass accepterat med päls i kläder, och särskilt inte i kläder som ser budgetkonfektion ut. Fler kommer säkert ihåg stormen när Kate Winslet fotades i päls utan att veta om det, och då var det ändå glamourbilder. Är det några som envisas med att bära stora pälsar, borde det ju vara östermalmstanter och lyxhustur, inte vanliga unga svenska fashionistas.

Kommentarer

Hade en riktig pels-rock, ärfd af morfar. Varm och skön och utan att tära på oljereserven.

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det