Dagdrivande och hemmafruar

I somras tog ett stort gäng ungdomar, födda 1990, studenten, och släpptes officiellt ut i vuxenlivet mitt under brinnande finanskris. Det har klagats och problematiserats om oss sedan dess. Inga jobb, inga bostäder, och dagens bortskämda ungdomar som bara vill bli idolstjärnor och inte ha skitjobb, etc.

När samhällsanalytikerna tittar på vad som ligger i tiden, konstaterar de att ungdomarna under 2010-talet kommer att bli mer familjeinriktade och konservativa, och mindre individualistiska och karriärhungrande. Tydligen vanligt under lågkonjunktur.

Jag undrar om det är för att jag är student, med en stadigt kommunalanställd mamma och en stadigt sjukpensionerad pappa, som jag inte känner mig så drabbad av konjunkturen och om det är därför som jag ställer mig så frågande till saker som poppar upp i min omgivning. Som när människor jag gått gymnasiet med plötsligt blivit hemmafruar i Schweiz, eller förlovat sig med 20 år äldre byggjobbare.

En av sakerna min mamma alltid varit noga med i min uppfostran är att hon gärna försörjer mig så länge jag gör någonting vettigt. Men jag ska inte tro att jag kan gå hemma och bli betald för att göra ingenting. Det kanske är därför jag har så extremt svårt att gå med på tanken på att bli försörjd av en pojkvän. Han har ju ännu mindre plikt att ta hand om mig än vad min mamma har!
Nu är det ju (Anna Anka eller lågkonjunkturen, vad vet jag?) förvisso lite trendigt och glamouröst att vara hemmafru, så man kan ju imponera med sitt dagdrivande också.

Annars ser jag inte riktigt på vilket sätt det skulle vara bättre att driva runt utan jobb efter studenten och leva på en man, än att driva runt utan jobb efter studenten och leva på sin mamma.

Det signalerar ett medvetet val - ett medvetet dagdrivande. Och just den lilla detaljen gör mig mörkrädd.

Kommentarer

Gealach sa…
Tja, om jag hade möjlighet att vara hemma och vi kunde leva på Olles lön, så skulle jag absolut fundera på det. Om man inte måste känns det inte lockande att kliva upp på tok för tidigt varje morgon, kliva ut i kyla och mörker och gå till ett jobb som sliter både på kropp och psyke, bara för tillfredsställelsen att kunna säga att jag minsann försörjer mig själv. Alternativt skulle jag ta ett jobb där lönen inte är det viktigaste, utan där jag känner att jag gör det för att utvecklas och/eller hjälpa andra.
Anneli sa…
Jag tycker nog att det är en lite annan sak när människor som är vuxna och har förvärvsarbetat stora delar av sitt liv väljer att låta bli, än när tonåringar väljer att använda "flickvän" istället för "arbetssökande" som beskrivning på vad de gör sen gymnasiet tog slut.

Sen har jag i och för sig lite svårt att tänka mig att jag skulle acceptera att försörja min pojkvän om han gick hemma utan vettig anledning medan jag jobbade heltid. Hellre då att han gjorde något stimulerande och dåligt betalt.
Hans-Georg sa…
Om du och ngn man hade barn ihop, sà hade han ju mer anledning än din mor att försörja er bàda medan du derhemma gjorde ngt sà vettigt som att hàlla barnet vid lif och helsa och trifsam hemmafostran.
Anneli sa…
Herregud, varför har alla så svårt att låta bli att ta med barn i beräkningen. När folk blir hemmaflickvän istället för att söka jobb efter gymnasiet är det knappast för att ta hand om sina barn.

Sen är jag iofs ett stort fan av dagis och tycker lite synd om barn som blir uppfostrade enbart hemma hos mamma också :p
Jag är ett stort fan af syskonskaror.

Och anledningen till att barn intet kunna tas ut ur beräkningen är: alla ha vi varit det. Utan att göra barn, ingen öfverlefnad för slägtet.
Ylva sa…
H-G L lol plz (hade jag skrivit om det inte var så fjantigt)
Anneli sa…
Jag tror att antalet nyblivna studenter som tar med i beräkningen att de inom det närmaste året ska gifta sig, sluta arbeta och skaffa ett antal barn i tät följd är väldigt få, ärligt talat :p
1 då borde de kanske bli fler
2 t ex genom att hemmaflickvänner passade på och gjorde ngt vettigt af situationen

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.