Det här med nakenhet

De första gångerna jag besökte Friskis och Svettis blev jag närmast chockad över vilken oproblematisk attityd till nakenhet som verkar råda i omklädningsrummen där. Att gamla tanter ogenerat går helt näck mellan sina skåp och duschen var jag van vid, det gör de på badhuset också, men att även unga tjejer så oproblematiskt står nakna och rotar i sina skåp var helt nytt.

Få områden verkar omgärdas av så mycket stränga, oskrivna regler och osäkerhet som just klädsel och avsaknad av klädsel. Få saker gör mig så vansinnigt nervös som att komma till en fest eller middag där jag saknar koll på dresscode och upptäcker att jag är för uppklädd. Samma sak som att komma naken in i en bastu och upptäcka att alla andra sitter i badkläder.

När jag gick på mellanstadiet var det självklart att man inte skulle visa sig naken i omklädningsrummet efter gympan. Folk vägrade duscha och bytte om under handdukar, omsorgsfullt vaktande så att inte en glimt av en bröstvårta eller skinka skulle sticka fram. Killarna duschade förvisso, men en och en i duschrummet för tre efter att den fantastiska slutsatsen spridit sig, att om man duschar med en annan kille så är man bög. Otroligt skrämmande för Flempankillarna.

Följaktligen var det svårt att inte byta om inne på toa, att inte ha bh eller på annat sätt skyla sina små knoppar på överkroppen medan man letade efter sin randiga Polarn&Pyret-tröja. Om nu alla andra tjejer är hysteriskt rädda för att någon ska se deras bröst så måste ju jag vara mer än lovligt naiv, och mina bröst vara antingen väldigt privata eller snuskiga eller något, eftersom de inte borde visas för andra.
Det är svårt att inte känna sig lite väl exhibitionistisk när man visar upp mer än andra, på samma sätt som det är svårt att inte känna sig lite pryd när jag står där på gymmet och lindar handduken runt kroppen innan jag tar av mig trosorna.

Å andra sidan är det underbart hur mycket man som kollektiv kan göra med nakenhetsnormerna. När fem personer på ett lajv går ner till bryggan och slänger sig i vattnet utan kläder dröjer det inte länge innan alla plaskar omkring, utan en tanke på att de är vana vid att ha kläder på sig när de badar. När ingen i omklädningsrummet byter om bakom en handduk slutar man själv tänka tanken. Och om fler unga tjejer börjar bada med bara bröst kommer det till slut bara vara en av många möjliga klädslar, och folk kan sluta att gapa om snusk och exhibitionism. Vad häftigt det skulle vara!

Kommentarer

Minuo sa…
håller fullständigt med. själv ser jag ju numera naket VARJE dag i skolan, så nakenhet har med ens blivit neutralt för mig. Jag kan ställa mig naken utan skam,även om jag inte är nöjd med min kropp.

Men det är så synd att man kollektivt dras med i mängden på det sättet...suck!

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?