En liten hen-uppdatering

Ibland blir jag rätt arg på människor i min bekantskapskrets som kallar mig för hen. Att omnämna alla människor med ett könsneutralt pronomen oavsett de vill det eller inte, kan man antingen tolka som konsekvent språklig aktivism eller som att inte respektera andras könsidentitet.

Om jag har valt att definiera mig som en kvinna, se ut som en kvinna och vara helt nöjd med att refereras till som hon, är det inte förvånande att jag kan känna mig trampad på tårna av att bli kallad för hen. Från människor som ifrågasätter hela tvåkönsmodellen och det heteronormativa tänkandet accepterar jag det gärna, jag gillar konsekvent aktivism, men när det kommer till gratisradikaler som mest vill säga hen om alla för att det är häftigt betackar jag mig gärna.

Tidskriften FUL tillhör å andra sidan den kategori av hen-användare som tänker och problematiserar. Det gillar jag! Alltså är det rätt schysst att de gått i svaromål mot Magnussons krönika häromdagen.

Jag funderar för övrigt på om inte attityderna till det här lilla pronomenet kan vara värda att basera en C-uppsats på.

Kommentarer

ulf sa…
Ulf ser fram emot att läsa denna c-uppsats.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?