Fy för frukost

De senaste månaderna har jag blivit lite irriterad när jag tagit ut mjölkpaketet ur kylen och läst på baksidan, medan jag hällt en skvätt i kaffet. Några (om det är Arla, Mjölkfrämjandet eller Livsmedelsverket vet jag inte) har i ett par månader bedrivit frukost-propaganda av stora mått på dem.

Om man äter frukost får man en bra dag, om man inte gör det så kan man rätta sig in i ledet, ramla ner i stora hål i marken eller få vredesutbrott. Frukosten är dagens viktigaste mål, och då ska man äta flingor och mjölk eftersom mjölk är så nyttigt.
Och allvarligt, jag har verkligen försökt, men jag hatar frukost.

Först så bär det mig emot att äta en massa kall mat, flingor, yoghurt, på morgonen. Det bär oftast emot att äta kall mat, men särskilt när jag är nyvaken så är det verkligen inte gott. Men det är ju ingen ursäkt, så ett tag satsade jag på att ha gårdagens middag tillgänglig för att värma och äta på morgnarna. En period kokade jag havregrynsgröt till frukost varje morgon.

Och klassikern är ju då: jag äter en massa gröt, utan att känna att jag blir mätt av den. Jag äter gröt tills jag inte orkar tugga i mig mer och mina smaklökar ledsnat, och då går jag till skolan. Efter två timmar är jag hungrig och lite sur och köper en dyr smörgås. Alternativet är att jag går upp, gör kaffe, tar med mig det till skolan, dricker kaffe, och efter två timmar är jag hungrig och åker hem och äter (eller köper en dyr smörgås).

Men den där frukosten, den spelar verkligen ingen roll. Jag förstår inte poängen med frukost, jag tycker inte att frukostmat är gott, och jag blir lika hungrig med frukost i magen som utan. För att ni inte ska tro att jag har ätstörningar kanske jag får ta och ägna ett inlägg framöver åt min kärlek till lunch. (Jag älskar lunch!). Men frukost är ju värdelöst.

Och om fransmän och italienare klarar sig på kaffe till frukost, och amerikaner envisas med att äta bacon, ägg, bönor, bröd, pannkakor, sylt osv som en hel måltid. Varför måste då nödvändigtvis den svenska klassikern med en stadig frukost, bestående av gröt eller fil med flingor och smörgås till, vara det som fungerar bäst? Det är något jag inte förstår.

Kommentarer

NINA sa…
I Love Lunch! http://www.youtube.com/watch?v=xRKfZ0mGLaY
Gealach sa…
Jag kan inte äta på morgonen, enda undantaget är om jag bor på hotell och får gå lös på en stor, lyxig buffé. Men när jag precis vacklat ur sängen klockan sex går det ned en kopp kaffe, ett glas juice och en liten brödbit.

Gröt skulle inte ens vara att tänka på...
Anneli sa…
Vi verkar vara en del, som faktiskt inte pallar med frukost på morgonen.
Det spännande är att jag inte har några problem med att äta mat till frukost, typ lasagne, när jag vaknar vid 10-tiden. Men just kombinationen mycket mat och frukostmat går inte.
svensk frukost ung. lika med skotsk

anglosaxare = medicinare

som att alkohol blir farligare i takt med antalet läkare som är msulimer
Johan sa…
Jag brukar äta dagens största mål till frukost, det vill säga lagad mat motsvarande middag. Potatisgratäng med någonting till, kyckling i ädelostsås med pasta eller dylikt är asbra att börja dagen med (well, för mig som inte är vegetarian, då).

//JJ
och i Medelhafvets omnejder äter man mest innan man lägger sig, och har derföre ringa appetit eller f d d kanske ens arbetsork till frukost-timman

hvilket precis är anledningen till att engelsmän anse dem lata och att en stadig frukost är sundare
Xhakhal sa…
Hihi. Och jag som tillbringat så många morgnar med att försöka tvinga i dig frukost :P
Men jag lovar, det var bara för att vara snäll D:

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän