Gisslet med den exotiska frukten

Min pojkvän skickar ibland sms med uppmaningen "Dricka eller överraskning!" när jag är på väg hem. Det betyder att jag ska handla med mig något gott. Idag var jag nyttig och handlade frukt.
Det ser ju trevligt ut med en fruktkorg på soffbordet, det är framplockat smågott som vi kan äta framför datorn när vi är lite sugna, och det är nyttigare än chips.

Sedan hela uppståndelsen kring Dole och filmen Bananas! i höstas har jag varit lite tveksam till att köpa bananer. KRAV-märkta funkar, men ett par gånger har vi låtit bli bananerna för att det stått Dole på klisterlappen. Även om jag inte tror att Chiquita är änglar de heller.

Apelsiner och Sweetie importeras från Israel. Med tanke på alla "Bojkotta Israel!"-grupper jag blir inbjuden till på Facebook och oftast ignorerar av ren bekvämlighet, är det svårt att inte haja till lite när man ser landet. Apelsinerna finns oftast från någon annanstans också. Idag har jag köpt israelisk Sweetie.

Jag orkar faktiskt inte tänka på närodlat hela tiden eller på att bojkotta Israel. Ett tag var det tal om att man inte skulle köpa sojaprodukter från Hälsans kök, som har den bästa korven och bullarna, eftersom bönorna odlas på ockuperad mark i Palestina. En vän försökte och lyckades i två veckor. Det är redan så mycket vi inte stödjer. Köttindustrin och konsumtionshysterin och privatbilismen, thailandsflygandet och el från fossila bränslen och så vidare. Så jag vill egentligen inte ha dåligt samvete för att jag köper kiwi, sweetie och clementiner och struntar i alla närodlade ekologiska äpplen.

Jag tror stenhårt på att det är lättare att rädda världen om man får belöna sig med en multinationell cola ibland. Å andra sidan vet man ju även då, att den där colan inte är så snäll.
Sweetie var ett rätt ovärt köp förresten. Israelinsamlingens tidning Menorah påstår att den minskar kolesterolvärdet och är bra för dig. Det vita mellan klyftorna är beskt och äckligt. Själva fruktköttet tämligen intetsägande.

Kommentarer

Hedberg sa…
Hej där Anneli!

Av nostalgi/nyfikenhet skummade jag igenom Sveroks forum för första gången på riktigt länge, och halkade in här.

Du skriver bra tycker jag, både till innehåll och form!

Appropå exotisk frukt så håller jag med om att man får välja sina strider. Här nere är det ju av förklarliga skäl ganska svårt att bojkotta israeliska produkter. :)

Sen kan jag inte låta bli, men är inte den gängse översättningen av rollspel "jeu de rôle"? Eller är det måhända ett litet jeu de mots?

Hälsningar från (östra!) Jerusalem.
Anneli sa…
Hej hej, tack ska du ha!

Åh, jag har för mig att det är just jeu de rôles. Det är ju flera roller man leker med. Sen är det väl en ordlek också, eftersom "lek med roller" kan vara så mycket mer än bara rollspel, men då är vi inne på sociologi. Som nog förresten är det mest intressanta ämnet jag inte pluggar.

Ha det bra!

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.