Gratisradikalism

En gång när någon bad om tips på vegetarisk mat och bra saker att tänka på, hittade jag en länk till Djurens Rätt och deras vegokit, som man kan beställa hem ifall man är sugen på att lära sig mer om att leva vegetariskt. Annars kan man ladda ner delar av det här. Jag laddade ner broschyren vegoland, något slags introduktionsguide till att leva vegetariskt. Och efter en genomläsning är jag grymt besviken!

Ett av de första och bästa tipsen jag fick när jag blev vegetarian var "lär dig laga mat på grönsaker först". Först efter ett par månader köpte jag mitt första paket quornfärs. Och det var nog bra. Alldeles för många tipsar direkt nyblivna vegetarianer om att det numera till och med finns vegetariskt bacon - i en frysdisk nära dig! Trots att det är förbannat dyrt och inte hållbart alls i längden att konsekvent laga mat på köttersättningsprodukter. Vad skulle ni köttisar säga om den enda råvara ni hade till hands var färdigstekt köttfärs som inte går att forma?

Tyvärr går Djurens rätt i samma fälla. Dubbelt upp, dessutom, eftersom de förutsätter att "leva vegetariskt" är att äta veganskt, och därför fastnar i ett evinnerligt träsk av sojakött, sojamjölk och tofutti. Mitt i boken har de en lista med exempel på vardagsmat. Vi tittar på några exempel:

- Wraps med stekta grönsaker och ev. sojakött, ringla över sojagrädde.
- Wok med grönsaker, svamp och vegokött.
- Potatisbullar med stekt sojakött, bönröra och lingonsylt.
- Korv Stroganoff med ris och grönsallad.
- Vegokorv med mos och grönsallad.
- Vegoburgare med bröd, sallad och dressing.
- Spagetti med vegofärssås och grönsallad.

Det måste vara ett medvetet val av Djurens Rätt att välja ut just de här tipsen på vegomat, och jag funderar på vad meningen kan vara. Att tala om för läsaren att hen kan gå över till en så pass radikal kosthållning som veganism, utan att behöva förändra sin livsstil! Det blir något slags gratisradikalism där man utan att tänka kan byta ut alla animaliska produkter mot någonting med prefixet vego-, och få samma mat!

Kanske ett lätt sätt att locka till sig nya veganer, men helt ohållbart.

Kommentarer

Anonym sa…
Intressant hållning du har i den här frågan Anneli, med tanke på dina tidigare uttalanden om ditt hat mot kompromisslösa vegetarianer och dina utläggningar om exotisk frukt.

Är det så att ibland så ska man förändra sin livsstil radikalt och ibland så ska man inte?
Gillar ej ersättningsgrädde.

Vet ej om jag ätit quorn. Gillar ej direkt morotsbiffar eller rödbetsbiffar, föredrar rödbetor som de kokas. Eller rifna i fil/kefir. Deremot fins det god örtpastej som påminner om lefverpastej.
Om man äter kött för att vara höflig mot ngn är det en sak som intet ändrar att man föredrar vegetarier (hela tiden eller för att det är fredag).

Om man deremot pryder sitt vegetariska kök med köttliknande produkter ... hvad säger det om ens prioriteringar?
Anonym sa…
Att man inte är emot kött i sig utan har andra skäl att inte äta det?
Anna sa…
Livet för en mjölkko består av ständig dräktighet, för att sedan efter 4 år slaktas och malas upp till köttfärs. Kalvarna som inte blir nya mjölkkor slaktas redan efter 18 månader. Kalvar och kor skiljs från varandra efter någon enstaka dag. Vidare gäller bestämmelserna om utegångsvistelse bara mjölkkor, och bara sommarmånaderna och 6 timmar per dygn.

Det är väl kortfattat anledningen till att djurvänner som tänkt efter lite grand ser det som uteslutet att använda mejeriprodukter.
@ Anna: det är i alla fall ett lif

@anon:

och att använda en massa köttersättningar visar mest att man saknar smak för grönsaker, rotfrukter och leguminosa (baljvexter) och möjligen svamp (som i o f s af vissa räknas som köttersättning, men, men)
Anneli sa…
Anonym: Poängen är att det inte är hållbart att bli vegan och äta precis samma mat som tidigare, men ersätta allt med ersättningsprodukter. Det fungerar inte att börja leva på vegetarisk kost om man inte behagar lära sig laga vegetarisk mat.

Så det jag motsätter mig är att Djurens Rätt försöker med något slags "det är lätt att vara radikal!", som kanske verkar lockande på kort sikt (bra att man fortfarande kan äta korv!) men inte fungerar i längden. Jag har träffat lite för många som sagt "det blev för dyrt med vegetariskt så jag slutade efter en månad". Och det är inte grönsakerna som är dyra.
Halken sa…
En av mina absoluta favvorätter är gourmetbiffar, de som smakar lite nötigt, som man skär upp och fyler med bacon. Helt underbar smakkombination.
Vegbacon har också en intressant nötighet, men saknar det feta, salta och rökiga... baconsmaken alltså.
Tror definitvt att man kan få fler människor att äta mer vegetariskt genom att lära ut billig, lättlagad och god mat som bara RÅKAR vara vegetarisk. Enda som kan få min vegetariska ärtsoppa att funka är bacon, men då snackar vi kanske 30-40g i en 3l kastrull fylld med ärtor och kryddor.

ANON #1: Om du läser om, hon säger att man ska förändra sin livsstil. Att ersätta köttet med "kött" är inte en livsstilsförändring, det är bara att ändra sin designation till "Vegetarian" eller "Vegan".

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.