Jag hatar vegetarianer

Eftersom jag själv är vegetarian kanske det inte är så konstigt att jag med jämna mellanrum leker runt på vegoforum på internet. Kombinationen ätbar mat att dregla över och vettiga människor att diskutera etiska frågor med är rätt trivsam. I teorin i alla fall. Tyvärr är det rätt ofta som jag läser såna där forum, och verkligen känner att jag hatar vegetarianer. För att inte tala om hur mycket jag hatar veganer.

Typsituationen är som följer:
Någon skriver ett inlägg. Gärna är någon T16 och rätt osäker. Inlägget går ut på någonting i stil med "Jag vill sluta äta kött men jag får inte för mina föräldrar. Jag tänker fortsätta äta fisk och kyckling. Kan ni hjälpa mig att komma på argument som jag kan använda för varför det är bra att sluta äta kött?"

Och genast kommer ett gäng hardcore-vegetarianer med svar av typen "Du kan inte säga att du ska sluta äta kött om du tänker äta kyckling och fisk. Vegetarianer äter inte fisk! Sluta äta allt kött istället, annars är det hyckleri. Och vaddå får inte? Det är väl bara att låta bli att äta deras kött och laga din egen mat!".

Det som stör mig är ju framförallt den här detaljen, att det inte är bra om det inte är tillräckligt hardcore. Varför inte leverera ett gäng argument till flickstackaren om varför det är bra att inte äta rött kött? Det kommer definitivt att bidra till att färre kossor dör om T16 slutar äta dem, än om hon blir avskräckt av alla elaka militanta vegetarianer och därför gör som mamma och pappa säger.

En annan favorit (usch!) är de ständiga trådarna av typen "vad är en vegetarian", som också alltid urartar i bashning av folk som gör undantag från den vegetabiliska kosten för sin bekvämlighets skull. Eftersom det kommer folk och skriver inlägg av typen "Definitionen på en vegetarian är någon som inte äter animaliska produkter. Det är inte okej att kalla sig för vegetarian om man äter ägg!" eller "Det är definitivt inte okej att kalla sig för vegetarian om man äter fisk. Inte ens för demivegetarian. En vegetarisk kost innehåller inte fisk, så det så."

Därför hatar jag vegetarianer ibland. För att så många diskussioner alltid urartar i vem som har mest rätt att kalla sig för någonting. För att det är så viktigt att man själv inte äter honung och alltid tänker på vilka E-nummer man måste undvika. För att ska det va så ska det, och för att så många ser så svartvitt (gäller förvisso även köttisar).

En kille som min pojkvän kände var strikt vegan med två undantag. Han åt en semla om året och mammas köttbullar på julafton. Och om det är de där köttbullarna varje år som gör att man står ut med att vara vegan år ut och år in, varför ska då folk komma och skrika "du är ingen riktig vegan!".
Det måste väl vara fan så mycket bättre för miljön, djuren etc. att undvika animaliska produkter 363 dagar om året, än att inte göra det alls?

Kommentarer

Gealach sa…
Det är tyvärr rätt klassiskt att inte få svar på det man frågar om i ett nätforum, det blir alltid en massa tjafs om annat.

I det här fallet är det ju heller inte helt realistiskt att en 16-åring ska handla sin egen mat. För vilka pengar då? 16-åringar bor i nio fall av tio hemma och är försörjda av sina föräldrar. Här handlar det faktiskt ju om att övertyga dessa om man inte ska få vänta med att äta det man vill tills man flyttar hemifrån.
T16? T4 - 1 ggr 4 + T4? Jaså, Tjej-16-åring!

"16-åringar bor i nio fall av tio hemma och är försörjda av sina föräldrar."

P g a feminismen som:

1) vill att de skola bli yrkesqvinnor, icke hemmafruar;

2) dermed kräfver att de skola gå i skola;

3) dermed hindrar dem från att bilda egen familj (jo, det fans en tid då män kunde börja jobba redan som K14);

4) hvilken politik skapar:

a) fler qvinnoyrken (lärarinnor medan T16 sitter i klassen, psykologer och vegankonsulter medan de tjura utan att veta hvarföre);

b) färre barn födda bland icke-muslimsk (och äfven muslimsk) befolkning eftersom en T16 hemmaboende hos T46 och K47 knappast sätter så många T0 eller K0 till verlden;

c) frustration bland vissa muslimer öfver att i Sverige m fl l hindras lefva på sitt traditionnella vis och icke få tillräckligt med T0 eller K0;

d) afund bland vissa icke-muslimer öfver att de lefva på sitt traditionnella vis och ha för många T0 K1 K3 T4 ... o s v.

Var det sådana som mig du i annat inlägg ansåg man fick stå ut med p g a den sorgliga minoritetsposition jag var i?
"Det kommer definitivt att bidra till att färre kossor dör om T16 slutar äta dem, än om hon blir avskräckt av alla elaka militanta vegetarianer och därför gör som mamma och pappa säger."

De kalfvar som hamna på bordet äro icke så praktiska att behålla i kohantering för ren mjölkproduktion. Vegetarianism handlar liksom intet riktigt om bibehållen bovin befolkning utan slakt, det handlar om reduktion af bovina populationer.
Mjo är sorligt hur många vegeterianer/veganer som argumenterar så. Har ett flertal gånger diskuterat med en vegan jag känner och försökt övertyga honom om även om det kanske inte "lika" bra att äta lite kött än inget kött, så är det fortfarande bättre om en stor grupp drar ner på sin konsumtion, än att bara ett fåtal är helt veganer. Och att det är fail att kalla alla "nästan" veganer/vegeterianer dåliga, de är ju faktiskt bättre än om de åt massa kött.

Men mest fått tillbaka att de är omoraliska som äter något alls. Kan man inte få vara glad för det som är och uppmuntra mer, istället för att kritisera?

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän