Studenter som jag stör mig på

Jag undrar om jag har ett äckligt självförtroende på grund av att jag varit i skolbänken oavbrutet i 13 år och lyckats bra med det, eller om det helt enkelt är så att jag är ignorant som inte måste fråga min lärare om vilka typsnitt det är okej att skriva sina hemtentor i. Dessutom är jag oförskämd som antar att min närvaro i klassrummet inte stör någon, trots att det finns ett gäng olika typstudenter som jag stör mig på.

Jag säger typstudenter, för att ingen ska känna sig personligt uthängd. För att jag stött på båda sorterna i flera olika klasser och i olika grad. För att mina vänner också känner igen dem. För att de verkar finnas i de flesta klasser.

Namedropparen
Den där studenten som kommer med frågor som får alla andra på föreläsningen att känna sig antingen irriterade eller urdumma. Har ofta snöat in på en viss teoretiker eller inriktning och refererar till denna eller ställer irrelevanta frågor om dennas uppfattning i vitt skilda ämnen. Undrar vad Focault skulle säga, om det går att tala om aristotelisk transcendens, eller hur man kan läsa Sapfo ur ett postmodernistiskt perspektiv.

Den lydiga
Har någon gång fått höra att ens analys ska vara välförankrad i sekundärlitteraturen och att egna spekulationer undanbedes, och tagit detta på största allvar. Tror (och påpekar) att tentan går ut på att referera tidigare teoretiker och är lite rädd för att tänka självständigt. Vill helst veta med hur stort radavstånd, hur många punkter och i vilket typsnitt inlämningar ska skrivas. Läser och memorerar all kurslitteratur mycket omsorgsfullt.

Den gymnasieintellektuella
Ingen vet hur det går till, men den här typen lyckas alltid prata mer om sig själv än om ämnet som diskuteras. Alternativt kommer hen med brighta kommentarer på föreläsningar, som inte riktigt hör till saken men som hen har läst om på wikipedia. Lyckas inte riktigt heller uppfatta de trötta suckarna från resten av gruppen.

Det finns nog ett gäng kategorier till, hjälp mig att hitta dem!

Kommentarer

NINA sa…
Jag skulle nog vilja lägga till "Uppehällesstudenten"

Personen som har hoppat på en kurs eller ett program för att få en försörjning i brist på lönearbete. Bryr sig inte om ämnet utan håller sig hela tiden på lägsta möjliga nivå. Ägnar grupparbeten åt att uppdatera Facebook och ställer den eviga frågan "när tror ni vi är klara? hinner jag med bussen som går klockan två?".
"Frågesprutan" kännetecknas av sitt outsinliga behov att ställa frågor till föreläsaren, om allt från högt till lågt. Sitter med fördel längst fram så att det blir lättare att hålla en egen dialog med föreläsaren utan störande moment som att räcka upp handen först. Har svårt att koppla sambandet mellan sina frågor och att föreläsaren sällan hinner igenom sitt planerade material eller att raster blir förkortade.
Nyllet sa…
Nära till "Frågesprutan" och den "Den gymnasieintellektuella" ligger "Den omedvetet förvirrade". I samtliga grupper jag haft sedan jag började plugga har det funnits någon som aldrig lyckas koppla ihop vad som sägs på föreläsningen med det som sades förra föreläsningen, men som ständigt försöker ändå. Personen som skriver fyra sidor på sin tenta men ändå inte ens kommer nära att besvara frågan, och själv inte ens verkar förstå att hen gör fel. Ställer många frågor om saker hen tror har med ämnet att göra, men som egentligen är helt fel. "Skulle man inte kunna använda ett post-kolonialt perspektiv på det här" frågar Den Omedvetet Förvirrade. "Öh, nej, det är inte så det fungerar" försöker föreläsaren förklara, medan Den Omedvetet Förvirrade envist försöker driva sin missuppfattade tes.
Anneli sa…
"Den högljudda tyckaren" är en kategori som jag själv närmar mig ibland. Studenten som sitter långt fram och spyr galla över ämnena på ett eller annat sätt, helst för att den rådande teorin inte stämmer överens med studentens egen världsuppfattning. Kritiserar lyriker för att parafrasera antiken eftersom det inte är genuint, eller protesterar mot Platons taskiga kvinnosyn.
Thendia sa…
Spöket eller parasiten
Är ofta orakad/ofixad på ett invant och självklart sätt.
Du ser henom vid sällsynta tillfällen - varannat betygsgrundande tillfälle, någon eller ett par föreläsningar per kurs kommer hen insläntrande efter pausen.
Är alltid trevlig och schysst, och undrar vad den första halvan av föreläsningen handlade om, eller frågar om något begrepp (som hörde till boken ni läste för tre veckor sen).
När man gör grupparbeten med spöket kommer hen gärna med output - som är totalt irrelevant, eftersom hen inte läst litteraturen.
Lyckas i regel ovanligt bra ändå.
Halken sa…
Ha, massor av det där känns som det stämmer in på mig. Gör för lite, lyckas bra ändå, har lyckats namedroppa under en diskussion om Bourdieu vilket resulterade i att föreläsaren försvann iväg på en stickspårsanekdot medan alla andra undrade vad vi pratade om eg.

Men min värsta sort är de som uppenbarligen har någon privat beef, men försöker formulera det som allmänna frågor. Juridiska diskussioner, könsskillnader, skolan är ämnen då dessa brukar dyka upp.
Johan sa…
Den typstudent jag brukar störa mig mest på är någonstans runt femtio, har ofta jobbat längre inom en och samma sektor och klarat sitt arbete helt hyggligt. Är därför övertygad om att så snart någonting övergår dennes fattningsförmåga så beror det på att kurslitteraturen är för svår, ämnet är för svårt, att man går för fort fram eller att föreläsaren är otydlig, och inte på att personen behöver sätta sig ned och studera saken ordentligt. Blöh. Enligt min erfarenhet är personen ofta en kvinna, vilket skulle kunna bero på för litet statistiskt urval eller på att fler äldre kvinnor än män återvänder till universitetsstudier inom mina ämnen.

//JJ
@ Emil:

Frågesprutan=redan nämnde Namedropparen.

ganska nära undertecknad

@ Anneli:

Hvarföre skulle det intet vara genuint att parafrasera antiken? Äro hvalf ngt som ger dig ryggradsfrossa om de byggts sednare än AD 500? Äro vägar obehangliga saker om de ej råka ha försummats under det mesta af 2000 år (hvilket i o f s tack avare alla parafraseringar, ej var fallet med antikens finkultur)?
denne man (icke jag, men vi ha liknande åsigter) råkar säga ngt som kan ge upplysningar om början till ett svar: "trahison des clercs".
Profvar länka till Roman Christendom 1 gg till ..

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.