Tekniska under på universitetet

Jag sitter och skriver på en hemtenta (det är därför jag uppdaterar bloggen så mycket). Eftersom ett par av uppgifterna är diktanalys bestämde jag mig för att kopiera upp de aktuella dikterna, så att jag har dem som papperskopior och kan kladda hur mycket jag vill. Alltså försökte jag använda Stockholms universitets kopiatorer.

Jag behöver bibliotekskort, eftersom de har ett nytt system med det istället för inloggning. Så jag tar mitt kort och loggar in i kopiatorn. Upptäcker att jag har för lite pengar på det och ser mig om efter en bibliotekarie att betala. De stora affischerna på väggen säger "du köper utskrifter via internet, med Visa eller Mastercard". Redan här börjar det bli frustrerande. Det krävs en internetdator och rätt bankkort för att kunna kopiera.

Jag springer tillbaka till min laptop som står parkerad på en av universitetets arbetsytor, hittar in i webbutiken och beställer 50 svartvita utskrifter. Försöker betala med Visa.
Då visar det sig att det inte bara är SU som har infört ett nytt, bra och säkert system, utan Nordea också. Så nu räcker det minsann inte att jag har med mig mitt visakort, jag måste ha min kortläsare, logga in på internetbanken och signera där, för att kunna köpa för 35 kronor papper och bläck.
Jag ger upp.

Kommentarer

Gealach sa…
Wow, det låter ju nästan som Lärarhögskolan i Uppsala på den gamla goda tiden... Minnen... :-)

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.