Varför jag älskar blodcentralen

Igår var jag och lämnade blod igen. Det som alltid slår mig när jag är på blodcentralen är hur trevligt och mysigt allt är.

Jag tycker att det är väldigt obehagligt med nålar. Sprutor, pierca sig, blodprov, you name it. Jag sitter och spänner mig och väntar på att det ska göra skitont
. Det gör det sällan, så jag brukar inte ha några betänkligheter när jag skriver upp mig på att bli stucken i på ett eller annat sätt. Men just när man sitter där! Det kommer bara upp en massa minnen från skolhälsovården, där de tog i en lite för hårt och sprutade in något vaccin som sved medan man satt och spände sig och fick tårar i ögonen. Nu får jag förvisso tårar i ögonen på reflex så fort någonting gör lite ont, men ni fattar poängen.

Följaktligen har jag haft lite skrupler innan jag blev blodgivare. Länge var det lugnt, men när jag blev godkänd i februari trots alla anala regler om vem och när som inte får ge blod, så var jag ju tvungen att ta tjuren vid hornen. Det är lite otäckt att bli stucken i armvecket och tappad på en halvliter blod.

Men är det något ställe som är fantastiskt bra att öva på, så är det blodcentralen. Om man ändå ska bli stucken i, så är det rätt optimalt att göra det på ett ställe där man blir emottagen av en sköterska som undrar om man vill fika först. Man blir bjuden på kaffe, kakor, juice och smörgås, och sen när man har fikat i lugn och ro så får man gå in och ligga ner på en brits, där en annan sköterska småpratar medan hon baddar och sticker en i armen. Sist jag var där fick jag en mysig varm kudde att hålla i handen samtidigt också.

Blodcentralen är den enda vårdinstans jag känner till där personalen springer och hämtar juice åt fullt friska patienter, och där de tar sig tid och stannar och småpratar hos en. När det är klart får man ligga kvar och vila en stund.

Och sen får man en present! En fin present till och med. Iittala-lyktor och vinglas och t-shirtar och pocketböcker och jag vet inte allt. Igår fick jag en tröja med texten "Been there, done that, got the t-shirt". En sån har jag tjatat om i några år.

Jag kan alltså bli bortskämd och träna bort min spruträdsla samtidigt, och gratis! Blodcentralen är onekligen en rätt trevlig vårdinstans.

Kommentarer

NINA sa…
Jag vill verkligen lämna blod, men har både för låga blodvärden och för högt blodtryck :-/ De sa att jag skulle testa igen om tre år...
Gealach sa…
Mig ville de inte ha, för låga blodvärden, sa de... :-(
ql ibland när blodcentralsbussar ha kaffe öfver - kom ibland en "s d f"* till godo








*ja, jag vet det är fult att komma med franska när intet alla kunna det språket hemöfver: sdf = Stade de France ELLER Sans Domicile Fixe, det sednare betyder hemlös.
Tiikeri sa…
Jag är tillbaka på blodcentalens trevliga lokal i mars och jag ser verkligen fram emot det.=)
Halken sa…
Snygg lek med ord där.
Stade de France och Sans Domicile Fixe?

Intet mitt påfund, hörde det af ngn annan på gatan.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?