Jag hatar Ted Gärdestad

Den här kom upp i vår blandade spellista på Spotify och jag kände mig tvungen att än en gång spy galla över den.

Jag såg i tidningen
att nu finns det en chans
för mig att åka billigt utomlands.
Det är bra för mig,
men synd om dig (mhmm)
För om jag ser dig le,
mot nån annan kis,
tar jag planet till Paris
Jag bor på hotell
för en kväll, skyll dig själv!

Jag tänker hoppa, ner från Eiffeltornet
om du sviker mig
för jag ska hämnas, om jag lämnas
ensam utan dig.
Jag tänker hoppa, ner från Eiffeltornet
om du lurar mig,
men jag hoppas att jag stoppas
i hissen upp av dig.

Det är väl ganska klart,
att du är populär.
Men det ställer bara till besvär.
Jag blir förbisedd, vilseledd (mhmm)
Du vet att jag begär, en liten bagatell,
jag vill ha dig för mig själv.
Var beredd på allt, och framför allt
Ta det kallt

Jag tänker hoppa, ner från Eiffeltornet,
om du sviker mig.
För jag ska hämnas om jag lämnas
ensam utan dig.
åååh ja hoppar, ner för Eiffeltornet,
om du lurar mig.
Men jag hoppas att jag stoppas
i hissen upp av dig.

Allvarligt talat. Varför poppar vår föräldrageneration till det här och tycker att det är givande, bra och djup musik? Ted Gärdestad har väl en del trevliga låtar, men den här hör faktiskt inte till dem. Den gör mig galen.

"Jag blir svartsjuk för att min tjej är populär, så om hon är trevlig tillbaka mot andra killar tänker jag åka till Paris och begå självmord". Dessutom i andra person så att den stackars flickvännen, om Teds begär efter att ha henne helt för sig själv inte tillgodoses, ska känna sig rejält elak och veta att hon är skulden till om han gör någonting dumt.

Inte le mot någon annan kis. En liten bagatell, jag vill ha dig för mig själv. Och så totalt frånsäga sig ansvaret för sina egna handlingar.
Det här är bullshit på hög nivå.

Kommentarer

Clara sa…
Det är i o f Kenneth Gärdestad som skrivit texten.
Var det han som gjorde "jag vet vad ja' gör, ja' e' inte' bankdirektör"?

Spela den om det nu är Gärdestad de vilja ha (och om det var han som skref den).

Men skemt om att hoppa nedför Eiffeltornet är bara sà smaklöst!

(Säger en som sàg det tornet igàr)
Göransson sa…
Ted hade väl det som krävdes för att lyckas som musiker! Dåliga texter med små popiga låtar!! Han efterträdare Gessle är några resor värre!!

Populära inlägg i den här bloggen

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Sextips för jämställda heteromän