Min klädsel är ingen samhällsfara

(till Metros insändarsida)

Jag känner mig hedrad.
Tänk att, år 2010, så många herrar lägger energi på att i rikstäckande media diskutera vad jag får ha på mig och inte. Det är ju fantastiskt!

Tydligen är det viktigt att jag visar min mun och näsa när jag är ute på gatan, men att jag döljer mina bröst när jag badar. Och nu när ni dessutom börjar diskutera ifall det är farligast för samhället om jag är täckt från topp till tå, eller oklädd. Som sagt, jag känner mig hedrad över att min kvinnliga kropp och klädsel får så mycket uppmärksamhet.

Jag måste bara få påpeka en sak, som kan tyckas vara relevant för debatten. Min kropp är min egen, och upp till mig att bestämma vad jag ska göra med. Min klädsel har jag rätt att välja själv, och det är att kväva min yttrandefrihet och min integritet att ropa om förbud mot såväl niqab som korta kjolar eller för höga kängor.

Jag vet, att andras kläder som man själv inte vill bära, ofta framställs onyanserat som farliga, hot mot hälsan eller mot den allmänna säkerheten. Men allvarligt talat, det är min ensak och mitt fria val om jag vill bära niqab eller bikini, och ingendera är en samhällsfara.
Länk
Anneli Henriksson

Kommentarer

Snygg satir! Du har förstås helt rätt.
Niclas Hell sa…
Maskering borde alltså vara lagligt? Jodå. Att dölja sig är en samhällsfara.
Dessutom handlar det ju väldigt mycket om var man ska dra gränsen för hur mycket folk "vet sitt eget bästa". Och jag vet att du tycker att vissa saker inte ska vara upp till folk att bestämma själva, till exempel delta i välfärden genom att betala skatt etc. Det är ganska många som tror/tycker att döljande klädesplagg i olika utsträckning är en manifestation av en unken syn inte bara på kvinnor utan på samhället, strukturer, och relationer.
Då får man alltså välja: ska kvinnan få välja själv och därför välja förtryck, eller ska kvinnan inte få välja själv och därmed bli påtvingad "frihet" eller vad man nu ska kalla det. Trots min parodiska framställning väljer jag nog det senare.

Angående nakenbad så förstår jag inte riktigt vad det är för fel på det, men tycker ändå att folk ska ha rätt att slippa se dig naken om de vill. Det har varit ett brott för både kvinnor och män ganska länge (något jag ser poängen med), även om det faktiskt är en större grej när tjejer gör det än killar, eftersom gubbarna bara är snuskiga jävlar, och tjejerna är kända programledare som blir martyrer :)
Anneli sa…
Niclas: Jag tycker att det är rätt trist att du själv faller in i samhällsfare-argumentet. Anledningen till att folk är ovilliga till maskering är ju att just förklädnader eller maskering anonymiserar människor. Trots att vi alla vet hur lätt det är att förklä sig genom att på ett eller annat sätt förvanska sitt utseende. Jag, en blond tjej i 20-årsåldern, av medellängd och medelvikt, är förmodligen mycket mer anonym ute på stan än vad Leila från Tensta någonsin kommer att kunna vara.
Och är det just ansiktsdöljandet som är det viktiga, så är kepsar, solglasögon, halsdukar och moderna frisyrer lika stora samhällsfaror.

Du argumenterar för att man ska grunda lagstiftning på människors inskränkthet och fördomar. Man omyndigförklarar kvinnor genom att anta att de inte får välja själva vad de ska ha på sig, och därför försöker man rädda dem undan förtrycket genom att inte låta dem välja vad de ska ha på sig.

Referensen till Nour El-Refai är rätt onödig i en diskussion om nakenbad (mer relevant om vi pratar blottning), och tja, jag tycker att folk som inte vill se mina bröst på badhuset kan titta bort.

Om du ska kräva att se min mun på gatan och Kalle ska kräva att slippa se mina bröst i badhuset, Ali ska kräva att slippa se mitt hår. Dessutom kräver vissa att slippa se homopar kyssas offentligt, andra att slippa se bebisar äta offentligt, några att se halvnakna kvinnor offentligt och andra att se helpåklädda kvinnor offentligt.
Blir det inte en rätt ohållbar situation? Vi kanske ska bli bättre på att titta bort och sluta bråka om dumheter.
Anneli sa…
Just ja, den här blev publicerad idag efter att de tagit bort alla mina spydigheter och döpt om mig till X. Vet inte om det var bra eller dåligt.
@ Anneli:

jag vet att det är en anledning att föredraga bloggar framföre insändaresidor.

@ Niclas:

du verkar ha en ganska unken syn på menniskors och famillers sjelfbestämmande.

Hvad angår maskering, om maskerade demonstranter som gått i slöja börja kasta sten, är det väl f o fr en fråga om att haffa dem på plats, intet att fota dem, eller?
@ Anneli, tekniskt:

första länken går till metros framsida, intet till den specifika artikel du var ute efter att länka till, hittar den intet

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.