På buss 179 är det jag som är annorlunda

Jag tänker sällan på det här med etnicitet, och när jag gör det nuförtiden är det nästan alltid på buss 179 mellan Spånga och Kista. Den passerar Tensta och Rinkeby på vägen, och det är få gånger jag känner mig så märkligt exotisk och främmande, på samma sätt som jag uppfattar hela omgivningen som just exotisk och främmande, som då.

Tensta Centrum ligger 5 minuter med buss från Bromsten, där jag bor. Vi ingår i samma, Spånga-Tensta stadsdelsförvaltning. Men jag har nog aldrig mött på sådan segregation, som jag upplever när jag promenerar runt i Tensta. Vilket händer ibland eftersom det, jämte Spånga, har mitt närmaste bibliotek, och lite annat.
I Tensta har 85% av de boende utländsk bakgrund (antingen utrikes födda själva eller med två invandrade föräldrar), jämfört med 35% i Bromsten. Hälften av invandrarna i båda stadsdelarna kommer från Asien, men i övrigt är det skandinaver (finländare) i Bromsten och afrikaner i Tensta. (statistik från Stockholms stad)
Och det är en sådan otrolig skillnad!

När jag sitter på bussen mellan Spånga och Kista blir jag medveten om mitt blonda hår, min dialekt och mitt svenssonklingande efternamn. För ovanlighetens skull tvingas jag reflektera över att jag har en etnicitet. För ovanlighetens skull ingår jag inte i normen, utan bryter mot den.

Det är lite skrämmande, men en erfarenhet som aldrig slutar fascinera mig. Och som jag tror att fler skulle må bra av. Alla som är uppväxta med köttbullar, IKEA och två svenska föräldrar. Alla som alltid har varit heterosexuella och haft relationer med jämnåriga. Alla som bara talar ett språk hemma och är vana vid att hela omgivningen talar samma. Alla som har blont hår och blåa ögon.

Vi ska inte åka upp till norrort och begapa det som är annorlunda, det är inte givande alls. Men däremot kan vi åka dit och upptäcka känslan av att vara just annorlunda.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?