Tregenussystem eller bara könsneutralt?

Jag kanske borde tycka någonting om att Sensus valt att införa ett tredje alternativ när deras anställda ska välja pronomen om sig själva. Numera kan man alltså be att kallas hon, han eller hen. Och det är väl bra, för dem som faktiskt tycker att det känns bäst så.

Det som jag tycker är märkligast, är att hen liksom förlorar sin roll som generiskt pronomen när man gör på det här sättet. Om jag kan välja mellan att vara han, hon eller hen, är det svårt att referera till "vem som helst" som hen, och förvänta sig att alla han eller hon inte ska känna sig utelämnade. På samma sätt som kvinnorna på 1970-talet började påpeka att de inte kände sig inräknade generiska han.

Olle Josephson påpekar också den skillnaden i måndagens språkspalt i SvD. Att Sensus inte tar bort två kön utan inför ett tredje.

Jag önskar bara att jag kunde bemöta det här med att hen-förespråkarna önskar sig ett tredje kön också. Men jag har inte kommit fram till vilka som ingår i Josephsons "queerfolket" och om jag som hen-förespråkare räknas dit eller inte. Jag tycker som sagt inte om att använda det om en specifik referent (om inte denna har bett om det och är uppenbart queer). Om jag får hålla ordet till de gånger jag behöver tala om en okänd referent eller någon jag vet könet på, så blir jag mycket gladare.

Och om alla andra får hålla ordet tills det behövs som generiskt pronomen (alltså just den okända eller könsneutrala referenten), så kanske språkvårdarna skulle bli lite gladare också.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.